Grønn Ungdom

- Fører Norge og verden ut i en økologisk og økonomisk krise

Pressemelding   •   okt 31, 2012 11:29 CET

Sentralstyret i Senterungdommen åpner for ny debatt om oljeleting i Lofoten, Vesterålen og Senja. Grønn Ungdom frykter alvorlige og uopprettelige konsekvenser for klima, naturverdier og norsk økonomi og næringsliv.

- Denne politikken vil bidra til at millioner av mennesker blir drevet på flukt fra klimaendringer, at norsk fastlandsindustri må legge ned, at fornybar arbeidsplasser flyttes til utlandet og at vi står i fare for å ødelegge våre fremste naturverdier. Senterungdommens politikk fører Norge og verden ut i en økologisk og økonomisk krise, sier Hallvard Surlien, nasjonal talsmann i Grønn Ungdom.

Senterungdommens endelige standpunkt i saken skal avgjøres på landsmøtet 9.-11. november. Grønn Ungdom oppfordrer til å høre på grasrota i Senterungdommen som flere ganger har svart nei på spørsmålet om oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja.

- Vi vet at 80 prosent av verdens fossile ressurser må bli liggende for å unngå alvorlige og uopprettelige klimaendringer. Vi vet at norsk økonomi allerede lider av oljesyke. Oljeeventyret tilhører fortiden og må fases ut. Det er på tide å satse på en fornybar fremtid, før det er for sent, sier Surlien.

Om Grønn Ungdom

Grønn Ungdom (GU) er ungdomspartiet til Miljøpartiet de Grønne (MDG). Vi jobber for et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse, med bærekraftig produksjon og langsiktig tenkning.