Askås

Første nettbutikk på Facebook

Pressemelding   •   jun 20, 2011 11:42 CEST

Pocket Shop, kjent i Sverige som den lilla bokhandleren, lanserte nylig egen nettbutikk: www.pocketshop.se. Butikken er den første i Sverige med full integrasjon til Facebook*.

Nettutikken er utviklet i samarbeid mellom det Stockholmsbaserte reklamebyrået Identity Works og Askås, og har en mengde med nye og spennende funksjonaliteter og ikke minst et flott og identitetsbærende design.

Første svenske nettbutikken på Facebook
Mens Identity Works har stått for designet, har Askås levert e-handelsplattformen og gjort den tekniske implementeringen, samt årets nyhet: En variant av butikken som er helt integrert med Facebook. Askås er den første svenske aktøren som gjør dette, ifølge nettstedet e-handelstrender.se.

Sosial e-handel er en stadig voksende trend. Dette baseres først og fremst på kundenes vaner på nett kombinert med den tekniske utviklingen. For Pocket Shop sin del, lå det i strategien et mål om å også på nett, kommunisere en personlig tone og en kundeservice utover det vanlige. Mål som allerede er godt forankret i de 18 fysiske butikkene som Pocket Shop har i dag.

- Vi er veldig glade for at både Identity Works og Askås har gjort en så bra jobb. Konseptet og visualiseringen fanger Pocket Shop sin identitet perfekt og gjør på web det vi allerede gjør i butikk: Skaper inspirasjon og leserglede. Vi har jobbet med et superteam, sier administrerende direktør i Pocket Shop, Per Sjödell.

Stort potensiale
Motivasjonen til å etablere en versjon av nettbutikken også på Facebook var stor, ettersom Pocket Shop så en mulighet til å bruke kanalen aktivt for å forsterke sin posisjon og tilstedeværelse blant sine målgrupper.

- Pocket Shop konkurrerer ikke på pris. De konkurrerer først og fremst på kundeopplevelse og konsept, forteller webutvikler i Askås, Bjarne Gårdebratt.

Ifølge han er Facebook en utmerket kanal til å nettopp markedsføre disse verdiene.

Kostnadsfri og målrettet markedsføring
- Kundene til Pocket Shop er generelt aktive på Facebook og i andre sosiale medier. For en aktør som Pocket Shop, byr Facebook på både kostnadsfri og målrettet markedsføring. Ikke minst er det en ypperlig kanal å formidle opplevelser, ettersom kundene umiddelbart kan dele sine kjøp med andre. Dette genererer også økt trafikk til webshopen, sier Gårdebratt.

Nettbutikk på Facebook: Hvilke muligheter gir det for e-handlere? Les mer i Bjarne Gårdebratt sin blogg.

Den tekniske integrasjonen til Facebook, baserer seg på en skreddesydd tilpasning.

Skreddersydd implementering
- Det finnes per i dag ingen standard applikasjon i Facebook for å integrere nettbutikker. Vi har derfor tatt fram en iFrame av nettbutikken tilpasset det format som Facebook krever. For kundens del fungerer det så og si som i den vanlige nettbutikken: Du velger de bøkene du vil ha, havner så hos en betalingsleverandør, før du til slutt blir sendt tilbake til butikken på Facebook. Ettersom man hele veien er logget inn på Facebook, ligger det også utallige muligheter i å utnytte rabattkoder, skape kampanjer, og lignende.

Forventer økt etterspørsel
Ifølge Gårdebratt, er det forventet en økt etterspørsel til slike integrasjoner.

- Vi tror flere at flere av våre eksisterende og ikke minst nye kunder vil ønske integrasjoner som dette i framtiden. Det ligger et stort potenial i slike satsinger, og jeg ser fram imot å følge utviklingen videre.

Vil du sjekke ut Pocket Shop sin nye nettbutikk på Facebook? Gå inn på http://apps.facebook.com/pocketshop

*Kilde: e-handelstrender.se

Askås er en totalleverandør av e-handelssystemer og relaterte løsninger. I tillegg tilbyr vi tjenester som strategi, design og markedsføring. Siden 1997 har vi utviklet våre egne systemer, og er i dag en av Skandinavias mest framgangsrike e-handelsleverandører. Les mer om oss på www.askasehandel.no