INSPIRIA science center

Førsteklassingene i Sarpsborg - refleksdansen for å skinne i trafikken!

Pressemelding   •   okt 19, 2016 11:16 CEST

Hvordan lære førsteklassingene at det er viktig å se seg for og skinne i trafikken i mørketiden? Jo, med en refleksdans selvsagt! 600 førsteklasse-elever fra Sarpsborg lærer seg denne og mye mer på INSPIRIA i dag. Sammen med Politiet, NAF, Fylkestrafikksikkerhetsutvalget (FTU), Trygg Trafikk, Østfold kollektivtrafikk og Sarpsborg kommune danser vi med elevene og har refleksvestdemonstrasjon.

- Når du er seks år og allerede har mye annet å tenke på, så er det ikke alltid enkelt å huske alt man bør, forteller Lise Borgen-Johansen som er formidler på INSPIRIA og initiativtaker for Refleksdansen. Derfor har vi laget en dans der man lærer å se seg for og skinne med reflekser når man ferdes ute i trafikken,- på en enkel og morsom måte.

Å bli sett er en viktig forutsetning for å kunne ferdes trygt i trafikken som fotgjenger eller syklist etter mørkets frembrudd. Dette betyr at vi som fotgjengere og syklister må bruke refleks når vi er ute i mørket.

- Vi ser på dette som et av de viktigste tiltakene for å forebygge fotgjengerulykker i den mørke årstiden, sier Paal Gunnar Mathisen, distriktsleder i Trygg Trafikk. Vårt ønske er at alle elevene på 1. trinn skal få innarbeidet vanen med å alltid bruke refleks.

Refleksdagen 20. oktober
Årlig arrangeres den nasjonale Refleksdagen når mørketiden kommer, i år er den torsdag 20. oktober. Det er en merkedag for å minne hverandre på at det er på tide å hente frem refleks og refleksvest for å være synlig i trafikken. Eller som vi sier til seksåringene her i dag på INSPIRIA: La deg skinne i trafikken - bruk refleks!

Fakta om refleks

• Bruker du refleks har bilisten 10 sekunder på å reagere, går du uten har hun kun to sekunder.
  • Bruk refleks selv om det er gatelys. Flest fotgjengerulykker skjer i byene.
  • Refleksen bør henge i knehøyde.
  • Refleks er forbruksvare, slitasje gjør at den virker dårligere
    (Ref. Trygg Trafikk)

INSPIRIA science center er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter i Sarpsborg innen matematikk, naturvitenskap og teknologi hvor de besøkende lærer ved å eksperimentere selv. I et vitensenter kan barn og voksne utforske fenomener knyttet til natur, miljø, helse og teknologi gjennom egen aktivitet og i samarbeid med andre.