Redningsselskapet

Folkefest med dåp av ny redningsskøyte

Pressemelding   •   jun 18, 2011 16:56 CEST

Hundrevis av folk møtte opp på kaia i Kragerø lørdag for å se flaska bli knust i skutesida og høre gudmor Eli Døviken Løite si:  -Måtte hell og lykke følge “UNI Kragerø” og dens mannskap på alle de 7 hav.

Hoveddonator av den 45 fots lange redningsskøyta er stiftelsen UNI, som har bidratt med over halvparten av byggekostnadene. De siste ti årene har stiftelsen gitt støtte til seks nye redningsskøyter. -Vi er utrolig takknemlige overfor donatorene, som muliggjør utviklinga av moderne redningsskøyter, sier generalsekretær i Redningsselskapet, Øyvind Stene.

Stort behov for redningsskøyte
Fra motorstopp, tau i propellen til brann og båt som synker: Mye kan skje på sjøen når uhellet er ute.Snart kommer rundt 40 000 sommergjester fra hele Norge til Kragerøkysten, og stadig flere og større båter inntar skjærgården.– Det var på tide at vi fikk en redningsskøyte. Det blir flere og flere båter i vår skjærgård, og behovet for redningsskøyta har bare økt de siste årene, sier ordfører i Kragerø, Kåre Preben Hegland. Det er første gang i nyere tid at Redningsselskapet får en redningsskøyte med fast tilholdssted i Kragerø.

Donasjon fra oljeselskap
Andre som har bidratt betydelig til byggekostnadene av den nye redningsskøyta i Kragerø er EANOF (fagforening for de offshoreansatte på det tidligere produserende gassfeltet Frigg i Nordsjøen), olje- og gasselskapet Total E&P Norge og stiftelsen Sat Sapienti. – Den beredskapen som Redningsselskapet representerer, både med materielle og menneskelige ressurser, er av stor betydning for de som ferdes på sjøen langs vår langstrakte kyst, sier viseadministrerende direktør i Total E&P Norge AS, Gunnar W. Syslak.

Første redningsskøyte i karbonsandwich
Den nye  redningsskøyta gjør rundt 33 knop ved hjelp av to Volvo Penta D6 common rail motorer på 435 hestekrefter, tilkoplet vannjet fra Hamilton. Dette er prototypen i en ny serie redningsskøyter for frivillig mannskap, basert på selskapets 120-årige erfaring med bygging og drift av slike fartøy. Riktig utforming av bro og arbeidsdekk har vært tillagt spesiell vekt i prosjektet.
Fra redningsskøytene som gikk for seil og var av tre til dagens høyteknologiske redningsskøyter er det en lang vei!

Skal drives av frivillige
Redningsskøyta skal drives av Redningsselskapets sjøredningskorps Telemark. De består av over 40 vel skolerte mennesker med betydelig erfaring. Å være en del av det frivillige mannskapet krever stor kompetanse. Mannskapet har i vinter vært gjennom ulike kurs på Redningsselskapets Sjøredningsskole i Stavern, med førstehjelp, VHF-bruk, livredning fra båt og brannslukking samt oljevern for å nevne noen.

Fakta Redningsselskapet

• Redningsselskapet er en humanitær medlemsorganisasjon som har eksistert siden 1891.
  • Organisasjonen driver 25 fast bemannede og 17 frivillig bemannede redningsskøyter langs hele kysten fra Hvaler til Vadsø.
  • 54.000 båteiere er Totalmedlemmer og får fri hjelp på sjøen, mens det er 6000 ordinære medlemmer uten rett til assistanse.
  • Redningsselskapet har 12 distriktskontor som blant annet driver et utstrakt ulykkesforbyggende arbeid.
  • Redningsskøyta ”UNI Kragerø” ble døpt i Kragerø den 18.juni 2011.
  • Stiftelsen UNI er hoveddonator, og har bidratt med over halvparten av byggekostnadene.
  • EANOF (fagforening for offshorearbeiderne på det tidligere gassproduserende feltet Frigg i Nordsjøen) og olje- og gasselskapet Total E&P Norge bidrar med over to millioner kroner. Stiftelsen Sat Sapienti med 500 000 kroner.
  • Redningsskøyta vil bli drevet av kompetent frivillig mannskap i Redningsselskapets Sjøredningskorps Telemark