Det Norske Kammerorkester:

Forbuden frukt i Risør

Pressemelding   •   feb 09, 2011 09:09 CET

Risør kammermusikkfest stiller med et stjernelag under sommerens festival: Leif Ove Andsnes, Matthias Goerne, Kathryn Stott, Isabelle Faust, Lars Anders Tomter og Henning Kraggerud. Fra 28. juni møtes verdenssolistene sammen med Det Norske Kammerorkester for en ukes festival i sørlandsbyen.

Publikum vil oppleve festivalens tema ”Forbuden frukt” i komponister som Mozart, Schubert, Poulenc og Milhaud, men også i Bellman og Burt Bacharac! – Vi vil utforske lysten og forbudet, men også vitebegjæret, sier kunstnerisk leder Lars Anders Tomter.

Det var to svært opplagte kunstneriske ledere som presenterte smakebiter fra programmet for årets festival i Oslo tirsdag kveld. Tomter og Henning Kraggerud både spilte og fortalte om bakgrunnen for valg av Forbuden frukt som årets tema.

Fakta om Risør kammermusikkfest

• Risør kammermusikkfest arrangeres i år for 21. gang
  • Festivalen trakk over 5000 tilhørere i 2010, og er derved en av de største kammermusikkfestivalene i Norge
  • Festivalen høstet strålende kritikker under sin turne til Brussel, London og New York før jul i fjor.
  • Festivalens kunstneriske ledere er Henning Kraggerud og Lars Anders Tomter
  • Risør kammermusikkfest arrangeres i år fra 28. juni til 3. juli.
  • Billetter legges ut i april

Bakgrunn for temavalg: Det forbudte har siden tidenes morgen pirret mennesket. I år vil festivalen pirre publikum gjennom seks dager med kammermusikalske herligheter i Risør, musikk der det forbudte spiller på ulike strenger. Mozart og Bellman, Eros og Bacchus, fransk opprørseleganse beskrives av Poulenc og Milhaud. Janacek dramatiserer musikkens forførende virkning helt frem til drapet er et faktum.

For kommentarer ta kontakt med:

• Morten Hagevik, infoansvarlig, mobil 928 98 660
  • Per Erik Kise Larsen, festivalsjef, mobil 903 68 666