NTB

Foreningen Norden : Nordiske forfatterbesøk

Pressemelding   •   okt 19, 2010 13:28 CEST

Forfatterne Sissel Bergfjord fra Danmark og Catharina Ingelman-Sundberg fra Sverige holder denne uken foredragsturné rundt Oslofjorden og langs kysten i Sør-Norge. I forbindelse med Foreningen Nordens holdningskampanje ”Bruk skandinavisk!” vil de to forfatterne gi norsk ungdom et møte med dansk og svensk språk og litteratur.

Undersøkelser viser at unge i dag har større problemer med å forstå dansk og svensk enn tidligere generasjoner. Foreningen Norden har derfor satset på å styrke den skandinaviske språkforståelsen med holdningskampanjen ”Bruk skandinavisk!”. Kampanjen ønsker med forfatterbesøk og andre aktiviteter å vise unge mennesker verdien av, og mulighetene som ligger i det skandinaviske språkfellesskapet. At vi kan forstå våre naboers språk er en grunnleggende faktor for følelsen av samhørighet og felles identitet i Skandinavia og Norden, samt for videre økonomisk og kulturelt samarbeid over grensene.

Sissel Bergfjord er en ung forfatter og billedkunstner fra Danmark. I 2006 ga hun ut boken Min morfars stemme til rosende kritikker. Bergfjord underviser i både male- og skriveteknikk i København, samtidig som hun arbeider med nye manus. Hun er utdannet ved Forfatterskolen i København og skal nå studere på Forfatterskolen for Børnelitteratur ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Bergfjords turnéprogram startet i Larvik mandag, og hun skal innom Skien, Moss og Ås, via Oslo, før hun avslutter i Nittedal.

Catharina Ingelman-Sundberg er både marinarkeolog og journalist. Hun har i sin karriere både dykket etter vikingskip og slaveskip på havets bunn, og skrevet populærvitenskaplige fagbøker og historiske romaner. I 1999 ble hun tildelt Widdingpriset for årets forfatter av historiske romaner og populærhistorie i Sverige. Nylig har hun gitt ut Tempelbranden , en roman satt til 1000-tallet og kristningen av Sverige. Ingelman-Sundberg skal innom Vågsbygd, Grimstad og Arendal, og deretter til Egersund, Stavanger og Karmøy før uken er omme og hun vender hjem til Stockholm.

”Bruk skandinavisk!” arrangerer i tillegg kortfilmkonkurranse og skrivekonkurranse, med reise i Norden og iPad som premier (frist 15.november!). Nettsiden www.brukskandinavisk.no byr på informasjon og artikler om språk, kultur og samfunn i Norden. Her ligger også et ferdigutviklet undervisningsopplegg om nordiske språk. Kampanjen ønsker med andre ord å legge til rette for møter med, og bruk av det skandinaviske språkfellesskapet.

Foreningen Norden arbeider for å styrke og utvikle et folkelig nordisk samarbeid. Foreningen skaper møteplasser og formidler kunnskap om nordisk kultur, språk, historie og samfunnsforhold, samt bidrar til å fjerne grensehindre. Siden 1919 har foreningen vært en kulturbærer og pådriver for nordisk samarbeid. Foreningen Norden organiserer enkeltpersoner, skoler, bibliotek, kommuner og organisasjoner som vil styrke det nordiske samarbeidet (www.norden.no).

Kontaktperson(er):

Espen Stedje Telefon:95 99 17 45 Mobil:
E-post:espen@norden.no Prosjektleder - Heidi Lønne Grønseth Telefon:22516765 Mobil:95364760 E-post:heidi@norden.no