Friele

Fornyer folkets kaffe favoritt

Pressemelding   •   feb 21, 2014 09:00 CET

Fornyer folkets kaffe favoritt
Friele Frokostkaffe er Norges eldste, største og originale frokostkaffe. Nå kommer kaffen i ny praktisk emballasje med nytt design.

Kaffetørste nordmenn handlet Friele Frokostkaffe for mer enn 542 millioner kroner i fjor. Siden lanseringen i 1938 er kaffen blitt en av nordmenns absolutte favoritter - med en kaffeandel i dagligvaremarkedet på 25 prosent. Nytt design og ny brukervennlighet er noen av grepene som skal sikre posisjonen i dagligvarehandelen.

- Først og fremst er suksessen til Friele Frokostkaffe basert på at den treffer norske ganer godt. I et kaffemarked i endring er det også viktig å speile forbrukerbehov når det gjelder emballasje og visuelt uttrykk, sier produktsjef Torunn Martin i Kaffehuset Friele.

Som ledd i et større redesign av alle produkter, gjennomgår nå Friele hele sin produktportefølje, og først ut er Frokostkaffe-familien. Enkelhet og brukervennlighet er noen av de viktigste forhold som forbrukerne etterspør i to større undersøkelser som Friele har gjennomført. Den omfattende innsikten vil danne grunnlag for produkt- og emballasjeutviklingen fremover.

Undersøkelsene viser at de viktigste egenskapene for emballasjen er at den er enkel å åpne og oppbevare kaffen i.  I tillegg til å bevare god, fersk smak. De nye posene er utstyrt med en laser-perforering , som gjør det enkelt å åpne dem. Friele er først ute med dette på kaffe. På baksiden er det montert en lukketape, som gjør det enklere å oppbevare kaffen i posen. – Det at kaffen kan oppbevares i posen, er en stor fordel for holdbarheten. Måten kaffen er pakket i posen på, gjør at det ikke finnes oksygen i den.  Anbefalingen er derfor å beholde kaffe i posen, i stedet for å helle den over i en kaffeboks. Den nye posen har også større åpning, slik at man lettere kan bruke doseringsskje, forteller Torunn Martin videre.

Selv om kaffemarkedet er i endring, og kaffemaskiner til kapsler og puter er på full fart inn i norske hjem, er det norske markedet fremdeles dominert av filterkaffe når det gjelder hjemmebruk: Mer enn 62 prosent av norske forbrukere har en kaffetrakter hjemme, og nærmere 50 prosent bruker kaffetrakter oftest, viser en fersk undersøkelse som MarkUP Consulting har utført i samarbeid med Friele.

- Norge er et kaffedrikkende land, og selv om kaffe i større grad nytes utenfor hjemmet vil nok filter/trakte-kaffe bli dominerende i overskuelig fremtid, avslutter Martin.

Fakta om Friele Frokostkaffe:
- En aromatisk og balansert kaffe med fin syrlighet, bestående av kaffe fra 7 ulike land/kafferegioner
- Norges største kaffemerke; omsetning 542 mNOK siste 12 mnd; markedsandel på 25%
- I handelen siden 1938
- Navnet frokost-kaffe ble valgt pga suksessen Berent Friele (Herman Frieles fars fetter) hadde med «Eight o’clock Coffee» i Amerika på 1900-tallet:

Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus, og vårt arbeid er preget av ansvarlighet og lidenskap til kaffe. Med en markedsandel på ca 35 prosent  er vi hovedleverandør av kaffe til flere av dagligvarekjedene. I tillegg utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og servereringssteder, og bedriftsmarkedet stadig viktigere markeder.