OsloMet

Forskningsrådets formidlingspris til HiOA-forsker

Pressemelding   •   sep 28, 2016 17:42 CEST

Forbruksforsker Ingun Grimstad Klepp ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har fått Forskningsrådets formidlingspris for 2016.

Klepp er forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA.

I Forskningsrådets begrunnelse står det blant annet at «Klepp har engasjert seg i den politiske debatten om forbruksvekst og miljøbelastning. Hun er dyktig til å tilpasse budskap til kanal og målgrupper. Ifølge Norilia, som omsetter norsk ull, har Klepp vært med å føre til at norsk ull har hatt økt etterspørsel for første gang på flere tiår.»

- Jeg er rørt og veldig glad over å bli tildelt Forskningsrådets formidlingspris. Det er en stor ære å komme i selskap med så mange dyktige og profilerte forskere som har fått denne prisen før meg, sier Ingun Grimstad Klepp.

- Formidling er viktig for meg. Jeg tenker at alle mennesker har mulighet til å bidra i samfunnet på ulike måter. Min måte å gjøre verden til et litt bedre sted på er gjennom å frembringe kunnskap og formidle den, sier hun.

- Det er fantastisk at Ingun har fått denne prisen. Det er viktig for HiOA og for meg som rektor at vi når ut med forskningen og kunnskapen vår til et større publikum. Ingun er et strålende eksempel på en forsker som viser et stort engasjement for formidlingsansvaret, som jeg håper flere forskere lar seg inspirere av, sier Curt Rice, rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Forsker på friluftsliv, miljø og klær

Ingun Grimstad Klepp er etnolog og har arbeidet mye med temaer som friluftsliv, klær og husarbeid.

Hun har drevet med bred og allsidig formidling innenfor en rekke ulike emner og kanaler siden slutten av 1980-tallet, og har vært opptatt av temaer som miljø, klesvaner, vaskevaner, friluftsliv og forbruk i vid forstand.

De senere årene har hun bidratt i mer politisk rettet debatt om forbruksvekst og miljøbelastning.

- Jeg er heldig som arbeider med temaer som angår alle mennesker, og som kan brukes inn i viktige diskusjoner om miljø og klima, likestilling og helse utvikling av produkter, næringsliv og landbruk og mye mer, sier hun.

Kombinerer forskning og formidling

Klepp er opptatt av tverrfaglig formidling og det å tilpasse budskap til kanal og målgrupper, og har for eksempel vært med i TV2 hjelper deg, Lindmo, Puls, Ekko, Norgesglasset, God morgen Norge, Farmen.

Ukeblader, bransjeblader og fagpresse er også viktige i Klepps formidling. Hun har holdt utallige foredrag og deltatt i debatter. I tillegg har hun en stor kronikkproduksjon, bruker sosiale medier og utstillinger som formidlingsarena.

Forbruksforskeren har hele tiden har klart å kombinere høy populærvitenskapelig formidlingsaktivitet med høy vitenskapelig produksjon.

Opptatt av samfunnsnytten

- Jeg synes det er vanskelig å tenke seg et arbeid jeg ikke ser samfunnsnytten i. Det er kanskje derfor jeg passer på et institutt for anvendt forskning. SIFOs arbeid er alltid knyttet opp til konkrete problemer på en eller annen måte, sier Klepp.

Ingun Grimstad Klepp mottar prisen under Forskningsrådets festaften i Oslo Konserthus 28. september.

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er landets største statlige høgskole.