TINE SA

Fortsatt resultatforbedring i TINE

Pressemelding   •   apr 27, 2016 08:30 CEST

TINE Gruppa hadde et driftsresultat på 364 millioner kroner i første kvartal, en økning på 37 millioner kroner mot samme periode i fjor. Salg av melk og brunost hadde en positiv utvikling i kvartalet, mens de totale salgsinntektene likevel var lavere enn første kvartal 2015. Dette skyldes i hovedsak plassering av påsken og færre salgskampanjer.

- TINE har arbeidet med forbedringstiltak som skal styrke konkurransekraften og bedre resultatet. Det skal vi fortsette med. Det er gledelig å se at vi har gode tall for salg av både søtmelk og brunost. Samtidig er salget lavere i første kvartal. Men vi har gode planer for innovasjoner og salg fremover, sier konsernsjef Hanne Refsholt i TINE.

Det forbedrede driftsresultatet knytter seg i hovedsak til gevinst ved salg av avviklede anlegg.

Det har vært en positiv start på året for kategorien søtmelk. Nedgangen var lavere enn tidligere og det var vekst i både volum og verdi i første kvartal. De laktosejusterte produktene og TineMelk Ekstra Lett utviklet seg godt.

Brunostkategorien og TINE hadde vekst både i volum og verdi første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Vellykket Moods of Norway-kampanje har bidratt til meget positivt salg for TINE i første kvartal.

Salgsinntektene for Meieri internasjonalt var 684 millioner kroner i første kvartal 2016, en økning på 12,1 prosent i forhold til første kvartal 2015. Driftsresultatet i første kvartal 2016 ble 23 millioner kroner, en økning på 15 millioner kroner i forhold til første kvartal 2015. Dette skyldtes hovedsakelig økt salg og bedrede marginer hos datterselskapene, spesielt i USA.

Målt i volum var salget av Jarlsberg® 5 prosent høyere i første kvartal 2016 mot tilsvarende periode i 2015. Salget i UK og USA har økt med henholdsvis 13 og 7 prosent fra samme periode i fjor. I det amerikanske markedet var det gode salget hovedsakelig drevet av økte markedsaktiviteter, Super Bowl og påskekampanjer. I UK har vi lyktes med å øke salgsvolumer og opprettholde gode priser ute hos kjedene i et marked preget av tøff konkurranse.

Se også vedlagt børsmelding.

TINE er en ledende, norsk merkevareleverandør som daglig leverer produkter over hele Norge. 12 500 bønder på 10 000 gårdsbruk er fundamentet for TINEs forretningsdrift.  Hver dag lager vi produkter med lidenskap og kjærlighet til tradisjoner bygget gjennom mange år på en rekke meierier i landet vårt.