balanga consult

Fra jungelen til Nashville!

Pressemelding   •   jan 11, 2010 11:38 CET

Det store korslaget – Team Tuva er i disse dager å finne i Norsk Lydstudio i Mjøndalen ved Drammen, hvor de medvirker på en plateinnspilling til den Norsk/Filippinske countrysangeren og kormedlem Gina Michaells. - Det å være i studio som kor er en ny opplevelse for de aller fleste, og det er veldig krevende. Man trenger en helt annen presisjon enn når man står på scenen sier Tuva Syvertsen til tv2underholdning. Det at Team Tuva måtte børste støvet av cowboyhatt og støvler var ingen hindring for å gå i studio. Både Tuva og resten av teamet likte veldig godt låten ”Here comes trouble” som også vil bli tittellåten på Gina Michaells kommende album.

Nyskapelse innenfor sjangeren.

- Jeg kaller min musikk for country sier Gina Michaells selv. Og country er det selvom man tydelig hører Ginas forkjærlighet for både
rock, pop og blues på dette albumet. En del av Gina´s inspirasjon kommer også fra Irland hvor hun flere ganger har oppholdt sig i perioder for å fordype seg i låtskrivning.

Der er ingen tvil om at Gina Michaells vil bli lagt merke til på den internasjonale countryscenen. Hun er flere ganger blitt omtalt som en av de artistene i Scandinavia med størst potensiale internasjonalt innen denne sjangren. I 2008 ga hun blandt annet ut singlen ”Somebody´s angel” som helt uventet og meget overraskende gikk rett inn på Top10 på en av USA`s største hitlister NMW.

Her i Norge har hun foreløpig ikke gjort så mye ut av å promotere seg selv. De fleste husker henne derimot nok igjen fra siste års ” Norske Talenter ”, hvor hennes fremførelse av Celine Dions ”To love you more” ga dommerne hakeslepp og imponerte både publikum og seerne over hele landet på grunn av den store likheten i stemmene.

Storsatsing og selvfinansiert album til 350.000,-

- Man må jo ha tro på seg selv sier en selvsikker Gina Michaells. Hvordan skulle ellers andre få det?

Gina har gjennom mer enn 15 år reist rundt i verden og sunget for alt som kan røre på seg. Her har hun opptrådt for alt i fra bursdagsfest for Kongen av Malaysia, til barer i verste ”roadhouse stil” i Nuuk, hovedstaden på Grønland. Alt sammen bare med ét mål mål i sikte, å få gitt ut sitt drømmealbum! Å satse alt dette på ett kort bekymrer ikke Gina det minste. -Dette har hele tiden vært målet mitt og nå har jeg kommet meg hit helt av meg selv, og jeg skal nok nå det siste stykket også!

Musikken til albumet har Gina Michaells produsert i Nashville, USA. Her er det den anerkjente produceren Lonnie Ratliff som står bak. Han var mannen som produserte demoer med blandt annet Garth Brooks og Kenny Chesney da ingen plateselskaper trodde på dem på 80 tallet.

Hele vokaldelen blir gjort her i Norge, med OL-floka komponisten, Sven Jøran Michelsen som produsent. På backingvokalene finner man i tillegg til Team Tuva bl.a. Peter Michelsen fra Donkeyboys.

Låtmaterialet har Gina samlet gjennom de siste to årene. Dette består hovedsaklig av låter skrevet av amerikanske og engelske venner av Gina. Bl.a. finner vi Nashville komponisten Thomas Paden på listen. Han var gjennom flere år hovedkomponist for selveste Reba Mcentire. I tillegg har Paden skrevet utallige hits for artister som bl.a. Kenny Rogers og Shania Twain. Til spørsmålet om hvordan Gina fikk til dette svarer hun ydmykt – Han likte visst nok stemmen min!

Ikke bare en solskinnshistorie – ble holdt som fange i Malaysia

Det har ikke alltid vært like lett for Gina Michaells. Hun ble født i den verste slummen ved bredden av Pasig River i millionbyen Manilla. Faren forsvant før Gina kom til verden, og Moren døde av tuberkolose bare to år senere. Gina var derimot så utrolig heldig å bli adobtert av en enslig eldre dame som jobbet som hushjelp i nærheten. Hun tok med sig Gina tilbake til jungellandsbyen i det nordlige Filippinene hvor hun selv kom fra. Her ble Gina, til hun i en alder av ca. 20 år startet sin sangkarriere.

-Ginas første jobb utenfor hjemlandets grenser var i Malaysia. Et lokalt band hadde hørt Gina´s opptreden til en byfest og var så begeistret for stemmen hennes at de ville ha henne med til Malaysia, hvor de hadde en langtidskontrakt hos et stort hotelkoncern. Gina takket ja og pakket kofferten sin.

Det viste seg derimot ikke at være helt så glamourøst som Gina hadde forestilt seg innen hun reiste avgårde. Gina ble hurtig publikumsyndling noe som gjorde bandets kvinnelige forsanger skikkelig sjalu. Gina´s pass og øvrige eiendeler ble derfor inndratt av bandet, sammen med den lønn hun hadde fått utbetalt under perioden. Hun ble deretter tvunget til å fortsette i bandet uten noen form for lønn de neste to årene. På et tidspunkt klarte heldigvis Gina å rømme og reiste i flere uker uten noen penger, pass eller eiendeler på egen hånd til landets hovedstad Kuala Lumpur, hvor hun endelig kom i kontakt med det Filippinske konsulat som fikk hjulpet henne tilbake til Fillipinene.

Som man kan forstå har altså ikke reisen fra jungelen til Nashville gått helt smertefritt for Gina Michaells.