Ving Norge AS

Fra slummen i Brasil til Norway cup i 2012

Pressemelding   •   nov 07, 2011 10:52 CET

Med hjelp fra sine hundre tusen venner på Facebook har Ving nå inngått et samarbeid med organisasjonen Karanba i Brasil. Organisasjonen bruker fotball som virkemiddel når de hjelper vanskeligstilte barn og unge fra slumområdene med utdanning, utvikling og utfoldelse. Neste stopp blir Norway cup til sommeren.

- Vi er veldig glade for å få Ving med på laget. Dette samarbeidet vil være viktig i vårt arbeid med å løfte unge brasilianere ut av et liv i Rios slum. Vi fokuserer på fotball som en vei til samarbeid, mestring og glede. Og den store gulroten er Norway Cup neste sommer, sier leder for Karanba, Tommy Nilsen.

Karanba har ikke som primært mål å utvikle profesjonelle fotballspillere, men å bruke sporten til å spre gode holdninger og gi barna en tro på en bedre hverdag med positive opplevelser. Organisasjonen ble startet i 2006 og har på fem år hatt tusenvis av unge fotballspillere innom sine treninger.

Folket har talt
Ved hjelp av Facebook, egen blogg og Twitter fikk Ving inn over 60 nominasjoner på prosjekter fra reiseglade nordmenn. Tre organisasjoner gikk videre til en finale, hvor valget tilslutt falt på den lille organisasjonen Karanba.

- Vi syns det var gøy at så mange av våre kunder ville være med å stemme frem vårt nye sosiale prosjekt. Karanba ble valgt fordi det er en liten organisasjon med stort potensiale. De gjør en veldig god jobb, og med ekstra midler vil de kunne gjøre tilværelsen for de unge spillerne bedre. Nå gleder vi oss til å følge deres vei gjennom året og helt til Norway Cup, sier Christian Grønli, administrerende direktør i Ving.

Et samarbeid med Karanba passer også godt inn i Vings virksomhet, da Ving er Norges største formidler av kampbilletter og reiser til engelske Premier League. Ving er i dag allerede engasjert i mange ulike prosjekter omkring i verden. Blant annet ECPAT, Green Seat og opp til flere lokale prosjekter i Thailand, Sri Lanka og Gambia.