Swisslog As

Framgangsrik driftsstart av Rustas nye sentrallager

Pressemelding   •   jan 29, 2016 14:50 CET

Oslo, 29. januar 2016 – I desember overtok Rusta driften av sitt nye sentrallager fra Swisslog og startet opp produksjonen i anlegget. Det nye lageret som ligger i Åby nord for Norrköping, gir Rusta et 65 500 kvadratmeter stort sentrallager som erstatter elleve manuelle lager samt gir Rusta et godt potensiale for videre vekst.

-Overlevering gikk meget bra. Tilgjengeligheten var nesten 100 prosent og anlegget møtte alle avtalte nøkkeltall forbundet med drift, sier Magnus Hallin, logistikksjef hos Rusta.

Allerede de første ukene etter overtagelsen ble lageret fylt opp til cirka 10 prosent. Nå pågår en løpende overflytting fra Rustas to gjenværende lager. Det vil bli flyttet en varegruppe av gangen frem til sommeren, og deretter vil all lagring og distribusjon skje fra det nye sentrallageret. Magnus Hallin er fornøyd med Swisslogs innsats i prosjektet og med samarbeidet.

- Hele lagerprosjektet har gått fantastisk bra. Swisslog har en meget kompetent prosjektledelse og samarbeidet har vært utmerket. Jeg har faktisk bare positive erfaringer fra hele samarbeidet!

Ansvarlig prosjektleder fra Swisslog, Patrik Löwendahl er selv fornøyd med prosjektet, men presiserer at fremgangen er et resultatet av et fungerende samarbeid.

-Det vellykkede prosjektet og produksjonsoppstarten har en stor sammenheng med at Rusta sitt eget prosjektteam har deltatt aktivt i hele prosessen, fra design til overtagelse og oppstart.

Swisslog er totalintegratør for det nye sentrallageret og leverer automasjon til anleggets høylager. I leveransen inngår standardløsningen WarehouseRunner samt ni automatiske Swisslog Vectura-stablingskraner, ProMove banesystem og 20 ergonomiske plukkstasjoner. Alt optimeres gjennom et energigjenvinningssystem som senker energiforbruket. Høylageret styres med Swisslogs egenutviklede software, Material Flow Control System (MFCS).

Swisslog leverer også en service- og supportavtale som sikrer en stabil og kontinuerlig drift.

Om Swisslog
Swisslog designer, utvikler og leverer markedets beste automasjonsløsninger for fremtidsrettede sykehus, lager- og distribusjonsanlegg. Vi tilbyr integrerte system og tjenester fra samme kilde – fra rådgivning og design, til implementering og en livslang kundeservice. Det er våre 2 300 ansatte over hele verden som står bak selskapets suksess, og som bistår våre kunder i mer enn 50 land. Hovedkontoret vårt ligger i Buchs/Aarau i Sveits. Swisslog er representert på det nordiske markedet som en sterk lokal aktør med ca. 350 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Besøk gjerne oss på http://www.swisslog.com/wds_norge.

Swisslog er en del av KUKA-gruppen, en ledende global leverandør av smarte automasjonsløsninger.

www.kuka.com