Nyhetstips

Friprog: Gjentar IT-suksessen

Pressemelding   •   feb 05, 2010 13:44 CET

Friprogsenteret gjentar suksessen med konferansen GoOpen. Konferansen om fri programvare, deling, gjenbruk og samarbeid for offentlige og private virksomheter vil gå av stabelen på Latter i Oslo 19.– 20. april, og åpnes av IKT-minster Rigmor Aaserud.

– Til GoOpen 2010 har vi samlet mange av de beste prosjektene og virksomhetene som bruker fri programvare. Blant de internasjonale foredragsholderne har vi blant andre Amazon, friprogsenteret i Malaysia og Walter Bender fra OLPC-prosjektet, sier direktør i Friprogsenteret, Heidi  Arnesen Austlid.
Blant norske foredragsholdere kommer blant andre Statsbygg, Bergen kommune, NSB, Pensjonskassen og flyselskapet Norwegian.

Viktig samfunnsoppgave
Friprogsenteret er et uavhengig  og offentlig finansiert kompetansesenter for fri programvare, og arbeider for økt kunnskap og trygghet for valg av lønnsomme og fremtidsrettede IKT-løsninger. I 2007 ble senteret åpnet av daværende fornyingsminister  Heidi Grande Røys.

– Vi er derfor glade for at IKT-minister Rigmor Aaserud har sagt ja til å åpne årets konferanse. Det viser at regjeringen ser utbredelsen av fri programvare som en viktig samfunnsoppgave, sier Friprogsenter-direktøren.

Gode metoder
GoOpen arrangeres av Friprogsenteret i samarbeid med en rekke aktører i offentlig sektor og privat sektor. Programmet er spesielt skreddersydd for dem som jobber med IT i offentlig og privat sektor, forskning og utvikling. Konferansen skal gi alle  deltakerne kunnskap om fri programvare.

– Ikke minst skal GoOpen gi deltakerne gode metoder og eksempler som kan overføres til egen virksomhet, sier Arnesen Austlid.

Påmeldingen har startet
I 2008 hadde konferansen 550 deltakere fra offentlig og privat sektor. I fjor økte deltakertallet til 650, og ble med det Nordens største IT-konferanse om fri programvare.

– Tilbakemeldingene fra deltakerne har vært udelt positive. I år har vi ambisjoner om å lage et enda bedre arrangement. Det er stor nysgjerrighet rundt fordelene ved fri programvare. Den nysgjerrigheten vil vi være med på å stimulere til handling, sier Heidi Arnesen Austlid, som legger til at påmeldingen nå har startet.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:
Heidi Arnesen Austlid, direktør Friprogsenteret
Mob: 90745210 / E-post: Heidi@friprog.no