Eniro

​Frisør, restaurant og tannlege på søketoppen i 2015

Pressemelding   •   feb 18, 2016 14:22 CET

(Oslo, 18. februar 2016) Ny sveis, gode smaker og friske tenner er det nordmenn søkte mest etter hos Gule Sider i fjor. Det viser Gule Siders søkestatistikk for 2015.

Frisør eller frisører er det helt klart mest bruke søkeordet på Gule Sider med over 100 000 flere søk enn restaurant/restauranter som er nest mest søkt. Det er mer enn dobbelt så mange søk på frisør(er) som er det er på rørlegger som ligger på 4. plass.

- Det er interessant at frisør topper statistikken. Det er et uttrykk for at å klippe håret er noe vi gjør ofte, men kanskje også et tegn på at mange ikke har en fast frisør de går til. Vi dropper heller innom nærmeste frisør når det passer og trenger derfor å søke opp frisører på Gule Sider fra gang til gang, sier Håvard Atle Skaug, redaktør i Gule Sider.

Håndverkere dominerer

Selv om det ikke er noen håndverkere på topp 3, dominerer de ellers topplisten. På 4. plass finner vi rørleggere, mens elektrikere er på 7. plass, og snekkere på 12. plass.

– Å finne frem til håndverkere er et av de største bruksområdene til Gule Sider, og det bekrefter også søkestatistikken for 2015. At rørleggere søkes mer etter enn elektrikere og snekkere kan ha sammenheng med at rørleggerbehovet oftere kan ha være mer akutt. Når røret er lekk vil man helst få tak i en rørlegger kjapt, sier Skaug.

Advokater på topp 10

Ett av de mest overraskende søkeordene på Topp 10-listen er advokat/advokater.

– Det blir stadig flere advokater i Norge, og det kan virke som om nordmenn bruker advokater oftere enn før. På Gule Sider søkes det nå etter advokater nesten like mye som fysioterapeuter og mer enn taxi og snekkere, sier Skaug.

Dette er Gule Siders søketopp 2015

Dette er de meste søkte bransjene/virksomhetstypene i 2015 basert på mest brukte søkeord:

1. Frisør/er
  1. Restaurant/er
  1. Tannlege/r
  1. Rørlegger/e
  1. Nummeropplysning
  1. Bilverksted/er
  1. Elektriker/e
  1. Fysioterapeut/er
  1. Advokat/er
  1. Taxi

For mer informasjon:

Håvard Atle Skaug, produktsjef/redaktør Gule Sider

Mobil 991 59 967 / e-post havardatle.skaug@eniro.com

Atle Hommersand, pressetalsmann for Gule Sider

Mobil 928 10 417 / e-post ah@nucleus.no

Eniro er en ledende søkevirksomhet for personer og bedrifter i Norden. Med kvalitetssikret innhold og uovertruffen brukeropplevelse inspirerer Eniro til lokale oppdagelser og bidrar til et levende lokalmiljø. Eniros innhold er tilgjengelig på nett- og mobiltjenester, trykte kataloger og nummeropplysningstjenester. I Norge står Eniro bak kjente søketjenester som Gule Sider, Proff og Ditt Distrikt. Enirokonsernet har rundt 1900 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Polen og Finland. Selskapet er notert på Nasdaq OMX Stockholm (ENRO) og har hovedkontor i Stockholm. Les mer om Eniro på enirogroup.com.