Norges speiderforbund

Frittgående barn gir medlemsvekst i Norges speiderforbund

Pressemelding   •   jan 05, 2010 09:57 CET

Flere barn og unge prioriterer friluftsliv, miljøengasjement og muligheten til ”frittgående” liv. Norges speiderforbunds medlemstall øker.
Etter ti år med nedadgående tendens, øker medlemstallene i Norges speiderforbund nå for andre år på rad. Interessene blant barn og unge har endret seg, og mye tyder på at friluftsliv og speiding med learning by doing igjen engasjerer.

En uformell spørreundersøkelse på forbundets landsleir på Åndalsnes i sommer avslørte at barn og unge savner dusj fremfor foreldre når de er en uke hjemmefra.

- Norges speiderforbund tilbyr barn og unge trening i selvstendighet og ansvarsbevissthet og i å ta et aktivt ansvar i samfunnet. Speiderforbundets medlemstall er i takt med økende trang til ”frittgående” liv uten foreldres omtalte trygghetstyranni. Barn og unge vil ut på tur med sekk og sovepose, finne veien selv og bruke hjelm og redningsvest når det trengs, påpeker generalsekretær i Norges speiderforbund, Karen Johanne Strømstad.

- Det er flott å se at vi går inn i 2010 med stadig økende medlemstall. Friluftsliv og miljøspørsmål engasjerer barn og unge. Dette er aktiviteter de finner i speideren og vi ser at stadig flere engasjerer seg, sier Strømstad. – Barn og unge melder tilbake at de trives med å ta ansvar, dra på tur uten voksne, og jobbe med konkrete miljøtiltak.

Norges speiderforbund passerer nå 20 000 medlemmer fordelt på rundt 500 lokale grupper. Det er 1000 flere enn for to år siden. Økningen i medlemstallet er jevnt fordelt på mange aktive speidergrupper, i tillegg er det startet nye speidergrupper flere steder i landet.

Speiderforbundet har også laget en helt ny utgave av den tradisjonelle Speiderboka – slik at den skal være til inspirasjon for alle som har lyst til å lære mer om et frittgående liv i skog og mark – og til å trives ute på tur sammen.

Om Norges speiderforbund:
Norges speiderforbund er en medlemsorganisasjon med per i dag 20 000 aktive medlemmer. Norges speiderforbunds formål er å utvikle mennesker til selvstendighet og til å ta aktivt ansvar i samfunnet i samsvar med idealene fra speiderløftet og speiderloven. Speiderforbundet er en del av den internasjonale speiderbevegelsen med 35 millioner medlemmer over hele verden.

For mer informasjon, kontakt:
Karen Johanne Strømstad
Generalsekretær, Norges speiderforbund