JOIN good forces

Frykter full krig i Nord Kivu, DR Kongo

Pressemelding   •   mai 13, 2013 09:58 CEST

Situasjonen i Nord Kivu i DR Kongo er svært anspent. Sivilbefolkningen frykter nå at det vil bryte ut full krig mellom M23 og FNs MONUSCO styrke som med nytt mandat øker sin bemanning i provinsen med støtte fra den Afrikanske Union. M23s leder har advart FN og sier at de er klare til kamp.

Geriljahæren M23 har siden de offisielt trakk seg ut av Goma før jul holdt til i åsene like utenfor byen. Det meldes at soldatene beveger seg inn og ut av Goma på dagtid. M23 er nå splittet etter at fredsforhandlingene med regjeringen i Kinshasha strandet. Bosco Ntaganda, en av M23s ledere som i lang tid var etterlyst av den internasjonale menneskerettighetsdomstol i Haag meldte seg i mars hos den amerikanske ambassaden i Kigali i Rwanda. Han er nå fengslet i Haag i påvente av rettsaken mot han. Men til tross for denne situasjonen er det er ingen tvil om at M23 fortsatt er sterke både i antall soldater og våpen.

Det er en svært krigstrett befolkning i Nord Kivu. De ønsker fred og mulighet til å leve sine liv uten stadig å måtte flykte fra sine hjem i frykt for sine liv. M23 forsøkte tidligere i vinter å mobilisere til protestmarsjer mot FN men møtte massiv passiv motstand i befolkningen. Flere landsbyer utenfor Goma stod tomme da M23 kom for samle dem til marsjen inn mot Goma. Dette gjentok seg to ganger. Et tydelig signal om at sivilbefolkningen ønsker fred.

Med over 2 millioner internflyktninger i Nord Kivu er denne provinsen allerede i en ekstremt krevende situasjon. Feltarbeiderne våre krysser daglig frontlinjene for å nå ut til nye ofre. De rapporterer om stadig nye voldtektsofre som kommer til mottakssentrene og sykehuset Kyeshero i Goma. Spesielt fra Minova, byen som de fleste regjeringsoldatene flyktet til da M23 angrep Goma meldes det om voldtekter. FN etterforsker nå en massevoldtekt som skjedde i denne byen i november.

JOIN good forces frykter for sivilbefolkningen i Nord Kivu som nå går en svært vanskelig tid i møte.

Utfordrende, nødvendig og sterkt lokalt forankret er kjennetegnene på JOIN good forces. Våre feltarbeidere går ofte inn i farlige områder som er vanskelig tilgjengelige. De krysser veisperringer og krigssoner for å oppsøke ofre for vold og krig. Alle steder bringer de hjelp, håp, mot og tro på en bedre fremtid.

JOIN kan i 2013 markere 20 år som en aktiv bistandsorganisasjon i krigsurolige områder.

www.joingoodforces.no