Vitusapotek

Full fart for flåtten

Pressemelding   •   mai 03, 2012 20:03 CEST

Det skal ikke så mange plussgrader til for å vekke flåtten ut av vinterdvalen. Allerede i april begynner den å bli aktiv. Hvert år blir rundt 300 nordmenn syke av flåttbitt. Flåtten kan spre flere alvorlige virus- og bakteriesykdommer. De mest kjente er borreliose og TBE (skogflåttencefalitt). Flåtten er regnet som den verste smittesprederen av blodsugerne i nordlige deler av Europa.

Selv om flåtten ikke alltid bærer noe smitte, skaper den mye frykt hos det norske folk da det ikke er mulig å si hvor flåtten er smittefarlig og hvor den er ufarlig.

Flåttbårne sykdommer
Borreliose er den sykdommen som hyppigst overføres med flåttbitt. Borreliose kjennetegnes ved et ringformet og rødt utslett rundt bittstedet (3-30 dager etter flåttbittet), som  spres gradvis utover. Borreliose kan i verste fall gi hjernehinnebetennelse, lammelser eller leddbetennelser.

I sjeldne tilfeller er flått bærer av sykdommen skogflåttencefalitt, som skyldes smitte med TBE-virus (tick-borne encephalitis). Skogflåttencefalitt er en infeksjon i sentralnervesystemet, og kan gi alt fra et mildt til svært alvorlig sykdomsforløp i form av hjernebetennelse.

Det finnes ingen spesifikk behandling mot skogflåttencefalitt, men det finnes en vaksine. Folkehelseinstituttet anbefaler personer som ferdes mye i skog og mark i kjente flåttområder i Agder­fylkene, Telemark og Vestfold at de bør vurdere å ta TBE-vaksinen hvis de ofte blir bitt av flått. Dette gjelder både fastboende og besøkende.

Hvordan unngå flåttbitt
Ta forhåndsregler og bruk dekkende klær på tur i områder hvor det er mye flått. Flåttbitt kan også forebygges med visse myggmidler. Myggmiddel sprayes på huden og kan kombineres med et insektmiddel til impregnering av klær. Disse midlene gir sammen god beskyttelse mot flått.

Forebyggende medisin til hunder og katter
Det er ikke bare deg selv og barna du må sjekke etter en skogstur. Også husdyrene våre er hyppige ofre for flåtten. En dyrlege kan skrive ut forebyggende medisin til hunder og katter dersom dere bor eller skal ferdes i områder med mye flått.

Hvis du blir bitt
Fjern flåtten så raskt som mulig, sjansen for smitteoverføring er liten dersom flåtten fjernes innen 24 timer.

• Bruk pinsett eller flåttfjerner, som du får kjøpt på apoteket.
  • Ta tak helt inne ved huden, og dra flåtten rett ut (det har liten betydning om det blir sittende igjen en liten del av flåttens biteredskap).
  • Vask bittstedet med såpevann eller desinfiserende middel, og påfør gjerne en sårsalve med antibiotika etterpå.

Dersom det i løpet av 30 dager avtegnes et tydelig ringformet utslett rundt såret må man kontakte lege.  Det anbefales også å kontakte lege ved influensalignende symptomer etter et flåttbitt.

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.