Kitron ASA

Fullføring av avansert testutviklingsprosjekt for Lockheed Martin

Pressemelding   •   des 22, 2009 09:55 CET

(2009-12-18) I dag anerkjente Lockheed Martin fullføringen av et avansert testutviklingsprosjekt for å støtte fremtidig produksjon av delsystemer til Joint Strike Fighter (F-35) ved Kitron AS i Arendal.

Mens den nåværende avtalen med LM er i størrelsesorden NOK 10 til 20 millioner åpner samarbeidet med LM opp muligheten for å by på kontrakter til en verdi av mer enn én milliard kroner i fremtiden.

Lockheed Martin anerkjenner Kitron for sin kontinuerlige søken etter prosessforbedringer og kostnadsreduksjon for kundene. "Sier Bob Hoaglund, LMMS2 Subcontracts Manager for Kitron.

Norge er et av de internasjonale partnerlandene som deltar i JSF-programmet. Under produksjonsavtalen mellom Kitron ASA og Lockheed Martin Maritime Systems and Sensors skal Kitron produsere, teste, vedlikeholde og stå for reparasjon av bakplanet i F-35 Joint Strike Fighter.

For ytterligere informasjon kontakt:

Jørgen Bredesen, konsernsjef i Kitron ASA, telefon: (+47) 4825 2584, eller e-post: jorgen.bredesen@kitron.com

Dag Songedal, Adm. dir. Kitron AS, tel. +47 91 38 64 68 eller på e-maildag.songedal@kitron.com

Lockheed Martin er et globalt sikkerhetsselskap med hovedkontor i Bethesda, Maryland, USA, som sysselsetter om lag 140.000 mennesker over hele verden og som hovedsakelig er engasjert i forskning, design, utvikling, produksjon, integrasjon og vedlikehold/logistikk av avansert teknologi, produkter og tjenester. Selskapet rapporterte i 2008 en omsetning på  42.7 milliarder dollar.

Kitron er Skandinavias ledende foretak innen utvikling, industrialisering og produksjon av elektronikk for bransjene Data/Telekom, Forsvar/Offshore, Medsinsk utstyr og Industri. Konsernet har virksomhet i Norge, Sverige, Litauen og Kina. Kitron omsatte for om lag 2,3 milliarder kroner i 2008 og har om lag 1.100 ansatte. www.kitron.com