NAF

Fyll opp med strøm før vinterferien

Pressemelding   •   feb 17, 2016 14:04 CET

Flate batterier er den hyppigste årsaken til bilberging. Nå skal mange parkere bilen på fjellet i vinterferien. - Ingen har lyst til å oppdage at batteriet er flatt etter noen dager på hytta. Før du drar, ta en vedlikeholdslading av batteriet slik at det er toppladet, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når temperaturen synker reduseres også bilbatteriets effekt dramatisk. I tillegg er motoren tyngre å starte i kaldt vær. Et redusert batteri skal altså gjøre en mye tyngre jobb enn på sommeren. Resultatet er gjerne at batteriet streiker eller takker helt for seg. Da står du der med en bil som ikke vil starte.

- Bileierne kan gjøre mye selv for å forberede bilen på kulde. Det meste er enkle grep som de aller fleste klarer å utføre selv, forteller Engebretsen.

Et godt råd er alltid å ha fulladet batteri. Batteriet har lettere for å få selvutlading når det ikke er toppladet. Når kuldegradene er mange eller når fokksnøen kommer seg inn i motorrommet og legger seg over batteriet, kan batteriet tømmes. En vedlikeholdslader er ikke kostbar, og den er enkel å bruke.

Noe annet som er lurt er å sjekke er at batteripolene er rene. Finnes det mye irr og skitt på polene gir det større selvutlading og hindrer kontakt med batteriet. Irr fjerner du med lunkent såpevann og myk børste. Skyll deretter med rent vann

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Statens vegvesen driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.