Sjømannskirken - Norsk kirke i utlandet

Ga 35.000 vannglass til festglad ungdom

Pressemelding   •   aug 18, 2015 14:22 CEST

Sjømannskirkens nattevandrere i partygatene i Magaluf og i Ayia Napa sørget for at mange skandinaviske ungdommer fikk en pause i festingen.

-Det var helt klart behov for at vi var der. Mange ungdommer var glade for å få vann og uttrykte takknemlighet for å få en samtale med en voksen. Noen kalte oss mamma nummer to og vi så og fikk høre mye som gjorde sterkt inntrykk på oss, forteller May-Irene Wergeland.

Hun brukte to uker av ferien sin på å være frivillig nattevandrer i Magaluf, Mallorca. Utstyrt med vann, plaster og mye omsorg var Sjømannskirken på plass i de skandinaviske partygatene på Mallorca og Kypros i seks uker fra slutten av juni til begynnelsen av august. Hver natt fra kl.23-03 delte de ut gratis drikkevann.

-Kjempebra tiltak! Det er utrolig viktig å drikke vann når det er så varmt og så mye alkoholinntak, sier Carl-Henrik Moltumyr fra Sunnmøre.

23-åringen var i Magaluf sammen med tre kompiser og de kom innom vannutdelingen flere ganger.

-Vi har vært her før og vet hva vi må passe oss for. Det er mange som får i seg for mye, sier Moltumyr.

Forebyggende

Sjømannskirken på Mallorca ligger kort vei fra det kjente barområdet i Magaluf og dette var første gang de delte ut vann. Til sammen 10.000 vannglass gikk unna i løpet av sommeren.

- Vi har sett behovet for et forebyggende tiltak og tilbakemeldingene fra i sommer er svært positive. Nå håper vi å videreføre tiltaket neste år, sier sjømannsprest på Mallorca Jan Oddvar Skisland.

På en annen ferieøy, Kypros, har Sjømannskirken og Svenska Kyrkan hatt stor suksess med nattevandring siden 2012. I festområdet i Ayia Napa ble det i sommer delt ut rundt 600 vannglass hver natt, totalt over 25.000 vannglass i løpet av perioden. Sjømannskirken ønsket også å ha nattevandrere i Alanya i Tyrkia i sommer, men fikk ikke godkjenningen på plass i tide.

Skader

Vannutdelingen støttes økonomisk av Europeiske Reiseforsikring under mottoet «Sammen for din trygghet».

–Vi har mange skadesaker i sommersesongen som gjelder alkoholrelaterte skader som infeksjoner, fallskader og alkoholforgiftning. Derfor ser vi på dette som et viktig forebyggende tiltak, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland.

May-Irene Wergeland syns det var flott å være med som nattevandrer.

- Vi møtte så mange kjekke ungdommer! De fleste var 17-22 år og sammen med en vennegjeng. Noen følte seg presset til å bli med på ting de ikke ønsket, som strippeklubb, narkotika og prostituerte. Det var flere som brukte anledningen til heller å ta en pause sammen med oss.

Sjømannskirken er en frivillig organisasjon som ønsker å være et kirkelig, kulturelt og sosialt møtested for alle nordmenn i utlandet.

Sjømannskirken har kompetanse på kriseberedskap og relasjonsrådgivning, og finnes på alle kontinenter.