Norges Kampsportforbund

Gå ikke glipp av Norgesmesterskap i WTF Olympisk Taekwondo på Kongsberg lørdag 19.november

Pressemelding   •   nov 16, 2011 12:24 CET

Det er duket for fart og spenning i Kongsberghallen  lørdag 19. november når Bergstaden Taekwondo klubb  arrangerer Norgesmesterskap i WTF olympisk taekwondo  i samarbeid med Norges Kampsportforbund (NKF).

Alt ligger til rette for at det kommer til å bli mange spennende dueller i Kongsberg.
Det kommer utøvere 27 klubber fra hele Norge for å kjempe om kongepokalen som Norges Kampsportforbund har satt opp til beste utøver. Den koreanske ambassadøren har satt opp pokaler til beste junior jente og gutt. Det er knyttet stor spenning på hvem som stikker av med vandrepokalen i kamp. Taekwondo Team Heimdal har vunnet den 2 ganger, mens Mudo Team Furuset&Tveita har vunnet den en gang. Siden Hwarang Rang Drammen har vunnet vandrepokalen 3 ganger på rad i mønster, er det satt opp en ny vandrepokal i mønster.

Siste mulighet til å se de norske fighterne
Norgesmesterskapet i Kongsberg er siste mulighet til å se de norske fighterne som kjemper om å bli tatt ut til OL-kvalifiseringen i aksjon før OL-kvalifiseringen som finner sted i Russland i januar. Noen av fighterne kommer rett fra treningssamling i Mexico, mens andre har vært på treningssamling i Sverige og i Kroatia.

OL-kvalifiseringen i Russland som er Norges siste mulighet til å kvalifisere seg til sommer-OL i London. Nåløyet for å komme til sommer-OL er trangt. Det et nesten vanskeligere å kvalifisere seg til sommer-OL  enn det er å prestere i selve OL. På verdensbasis er det over 70 millioner som trener WTF Taekwondo i 200 land og av disse er det kun 62 kvinner og 62 herrer kan kvalifisere seg til OL.

Oversikt over alle som er påmeldt ligger her. Under stevner velger du NM Kongsberg

Informasjon om Taekwondo
I Norge finnes det to hovedretninger innen taekwondo og begge er organisert i Norges Kampsportforbund. World Taekwondo Federation (WTF) organiserer den offisielle taekwondo som står på det olympiske programmet. Den andre grupperingen følger Internasjonal Taekwon-Do Federation (ITF) og er å regne som en egen stilart. Det er kun WTF taekwondo som organiserer fullkontakt konkurranser.

Taekwondo - idrett på det Olympiske program
Fra å være en gammel tradisjonell koreansk kampkunst som ble benyttet i militæret har taekwondo utviklet seg til å bli en Olympisk idrett. Taekwondo betyr ”kunsten å sparke, blokkere og slå ”. Med over 70 millioner utøvere i 200 nasjoner er taekwondo en av de 10 mest utbredte idretter i verden. Hvert år arrangerer NKF offisielt NM i kamp og mønster hvor det deles ut to kongepokaler til henholdsvis beste dame og herre utøver. Taekwondo arrangerte sitt første offisielle NM i Nadderudhallen i 1985.

Mønster er en krevende teknisk idrett innen oppvisning som går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å vise et innøvd program med taekwondo teknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den utøver som oppnår høyest poengsum vinner. I kamp konkurrer man direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for både kvinner og menn. Man konkurrerer i 3 runder à 2 minutter. Den som får inn flest treff på sin motstander, alternativt knock-out, vinner kampen. Denne konkurranseformen står på OL-programmet.

NKF er medlem av European Taekwondo Union (ETU) og World Taekwondo Federation (WTF). ETU består av 50 nasjoner som annethvert år arrangerer EM i kamp og i mønster. Siste EM i kamp ble avholdt i St. Petersburg i Russland i mai 2010. Når det gjelder mønster ble siste EM arrangert i Portimao i Portugal i november 2009 der Jan Åge Østby fra Solør Taekwondo klubb vant bronsemedalje. Neste EM i mønster arrangeres i Italia i mai 2011.

WTF består av 200 nasjoner som annethvert år arrangerer VM i kamp og hvert år VM i mønster. Siste VM i kamp ble avholdt i Gyeongju i Sør-Korea i mai 2011 med utøvere hele fra 143 nasjoner, noe som er rekorddeltagelse. Siste VM i mønster ble avholdt i Vladivostok i Russland i juli 2010.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.