Nyhetstips

Gardermoen Radisson Blue, mandag 13. september: H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit deltar ved åpningen av rollemodellbyrået ALFA.

Pressemelding   •   sep 08, 2010 17:11 CEST

Det skjer på konferansen ”Tenke det, ønske det, ville det med – hvorfor og hvordan implementere ny nasjonal realfagsstrategi”, i regi av RENATEsenteret, KS og Kunnskapsdepartementet.
Fra programmet:
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen: Realfag for framtida
Mat, helse, fattigdom, klima og miljø er utfordringer som krever realfaglig og teknologisk kompetanse. Vi er avhengig av at flere ungdommer velger denne type utdanning og yrkesvei. Ny nasjonal realfagsstrategi, Realfag for framtida, er et viktig verktøy å bruke i dette arbeidet. Det er inspirerende å oppleve Kristin Halvorsens engasjement for skolen og dens elever, lærere, ledere og eiere.
Å velge utdanning er et viktig og vanskelig valg. Gjennom rollemodellbyrået ALFA tilbyr vi skoleklasser over hele landet besøk av engasjerte realister og teknologer– som byr på seg selv og forteller om sin vei gjennom utdanning og yrkesvalg. Gode forbilder og rollemodeller som representerer et mangfold av personligheter, utdanningsveier og yrkesvalg.
Vi er meget stolte og glade for at H. K. H Kronprinsesse Mette-Marit vil støtte tiltaket og forestå den offisielle åpningen av rollemodellbyrået ALFA. Meget stolte og meget glade.
ALFA er dugnadsbasert og en rekke private og offentlige aktører bidrar med sine ansatte til modellbyrået:
Statkraft, NVE, SINTEF Raufoss, Miljøorganisasjonen Zero, Universitetet i Tromsø, Oslo kommune, Naturfagsenteret, Høgskolen i Sør-Trøndelag, Meteorologisk institutt, Meløy videregående skole, Biota Guard AS, Siemens, Elkem Carbon, Oljedirektoratet, Kunnskapsdepartementet, Mattilsynet, Østfold Energi, Bjørnevatn skole, Norsk Polarinstitutt, Mesta, Det Norske Veritas, Elopak AS, World Wildlife Fond, Bergen kommunale kraftselskap, Universitetet i Oslo, Høgskolen i Narvik, Byåsen videregående skole, Erichsen og Horgen AS, NTNU, Rosenborg ungdomsskole, Tolga skole, Høyenhall skole, Molde videregående skole, Havforskningsinstituttet, Sonans privatgymnas Tromsø, Skatteetaten, Universitetet for Miljø og biovitenskap, Universitetet i Bergen, Steinkjer videregående skole, Gimle ungdomsskole, NHO, NITO, TEKNA og Norges forskningsråd.
Åpningen etterfølges av catwalk hvor et knippe av modellene i ”stallen” kan oppleves live. Mer informasjon om ALFA finner du på RENATEsenterets nettsted: www.velgriktig.no/rollemodeller

Konferansen er gratis (som det beste i livet) og det er fortsatt mulig å melde seg på: http://www.renatesenteret.no/konferanse/
Tid og sted: Mandag 13.september 2010, Gardermoen Radisson Blue

Kontaktinformasjon:
Camilla Nereid, RENATEsenteret: 920 36 940
camilla.nereid@renatesenteret.no
Guro Rørvik, RENATEsenteret: 45 24 18 34
guro.rorvik@renatesenteret.no
RENATEsenteret er Kunnskapsdepartementets nasjonale ressurssenter for realfagsrekruttering og er lokalisert ved NTNU i Trondheim.
TIMEPLAN FOR KRONPRINSESSENS TILSTEDEVÆRELSE
14:05H.K.H. Kronprinsessen ankommer hotellet og tas i mot av Camilla Nereid, leder av RENATEsenteret, Sidsel Sparre, avdelingsdirektør i Kunnskapsdepartementet og Jørgen Ljunggren, hotelldirektør ved Gardermoen Radisson Blue.
Fotografering ved ankomst ute
14:10Kronprinsesse Mette-Marit tar plass i konferanse salen
Reservert område for pressen i salen
14:14Arrangør v/ Camilla Nereid ønsker velkommen