Gassnova SF

Gassnova har på vegne av staten inngått kontrakt med det sørafrikanske selskapet Sasol om TCM-partnerskap

Pressemelding  •  03-05-2010 22:13 CEST

Det sørafrikanske energiselskapet Sasol og Gassnova SF på vegne av den norske stat ved Olje- og energidepartementet, har i dag signert en avtale om partnerskap i CO2 Teknologisenter Mongstad (TCM). Sasol kjøper en 2,44 % andel av TCM.

Gassnova er svært glade for at denne avtalen nå er på plass En av hovedtankene med Teknologisentret på Mongstad: er nettopp å få med store internasjonale selskaper som ser et behov for å redusere egne utslipp og som derfor er genuint interessert i teknologiutvikling innenfor CO2 -håndtering. Disse partnerne blir dermed også bærer av teknologien over til andre land der behovet for CO2 -fangst er stort. - Sasol er et slikt selskap, sier administrerende direktør i Gassnova Bjørn-Erik Haugan.

Teknologisenteret på Mongstad kan på sin side dra nytte av de erfaringene som Sasol har med industriutslipp, og samtidig få hjelp til å profilere TCM som en bidragsyter inn mot kjemiindustrien internasjonalt. - Gassnova arbeider med å finne flere nye partnere til TCM og vi håper at vi med Sasol som deltaker kan motivere også andre internasjonale energiselskaper til å være med på teknologiutviklingen som skal foregå på Mongstad i de kommende årene, avslutter Bjørn-Erik Haugan.

Sasol opererer i Sør-Afrika og har et av verdens største punktutslipp på omkring 60 millioner tonn CO2 i året. Det er et ledende energiselskap i verden og et av dem som er raskest ute med å satse på CO2 -håndtering som et tiltak for å redusere sine klimagassutslipp. Det at en så stor aktør forsøker å rydde opp i egne rekker er av stor betydning globalt. At denne aktøren velger å satse på teknologiutvikling i Norge er jo særdeles spennende sett med norske øyne. Det viser at de tankene og den gjennomføringen vi ser for oss for i utvikling av CO2 -fangstteknologi er relevant og vil kunne gi resultater internasjonalt.

TCM er en arena for internasjonalt teknologisamarbeid innen CO2 -håndtering. Ambisjonene for TCM er å teste, verifisere og demonstrere teknologier som kan brukes i utbredelsen av storskala CO2 fangstanlegg. De andre partnerne i TCM DA er Gassnova SF, A/S Norske Shell og Statoil ASA, der Gassnova SF representerer den norske stat i prosjektet.

Kontaktperson(er):
Administrerende direktør - Bjørn-Erik  Haugan