Apollo

Gir nordmenn den greske drømmen

Pressemelding   •   nov 29, 2011 13:11 CET

Som svar på nordmenns ferieønsker, presenterer Apollo fem nye greske perler i sitt sommerprogram. Små, idylliske steder er en av sommerens store trender.
Etter klare tilbakemeldinger fra kunder og en merkbar trend, satser Apollo nå på nye, idylliske reisemål

Drømmeferien er rolig og fredelig
Fem greske destinasjoner er nyheter i Apollos sommerprogram. Chalki, Milos og Alonissos er tre nye greske øyer. Apollo satser også på nye områder på populære reisemål; Pittoreske Plakia på Kreta, og Karlovassi på Samos.
– Vi merker stor etterspørsel etter mindre reisemål. Et fredelig og paradisisk sted er drømmeferien for mange, sier informasjonssjef i Apollo, Helen Begby.

Undersøkelser Apollo har gjort, viser at det nettopp er avslapping, vakker natur og lokal mat som er viktigst når nordmenn skal velge seg ferie.
 – Kanskje er dette et mottrekk til de mange store ferieresortene og all-inclusive buffeene, sier Begby.

Nordmenn elsker Hellas
Finanskrise til tross - kjærlighetsforholdet mellom nordmenn og Hellas er langt og trofast. I 2011 økte Apollos trafikk til Hellas med 10 prosent fra fjoråret. Sommeren 2012 økes programmet ytterlige. Blant annet skal det gå direktefly fra Værnes til Karpathos, og utvalget av greske destinasjoner er rekordstort.
–  Med Apollos 104 ulike områder fordelt på 25 øyer, får man mange kombinasjonsmuligheter. Rhodos og Kreta er fremdeles nordmenns største sommerfavoritt. Til sommeren har  vi 25 ukentlige flyvninger direkte til Kreta fra 15 flyplasser i Norge, sier Begby.

Kinderegget Kroatia
Også Kroatia ser ut til å bli en bestselger, og ligger 40 prosent over fjoråret.
– Kroatia er jo litt som et kinderegg. Det er billig og vakkert, og har sjarmerende, små hoteller i vannkanten, forteller Begby.

Samlet sett ligger sommersalget 15 prosent over fjoråret. Med årets regnfulle sommer friskt i minne, er mange tidlig ute. Begby forteller at det er nå før jul man får de beste prisene i skoleferien.
– Vi har veldig mange gjenkjøp både til øyene og den vakre Kroatiske rivieraen, sier hun.

Bulgaria er også ettertraktet. I Bulgaria finner man store, flotte familiehotell på milelange strender.
– Ikke minst er det fremdeles et av de aller billigste feriemålene i Europa, sier Begby.

Nye greske destinasjoner:

Milos
Ligger vest i Kykladene og er naboøy til velkjente Santorini. Milos er et romantisk strandparadis med over 70 hvite strender og med klippebadet Sarakinko som kronen på verket. Milos kan også kombineres med opphold på andre øyer i Kykladene.

Alonissos
Hellas klareste vann forklarer hvorfor det nettopp er her Hellas eneste marine nasjonalpark finnes. Alonissos er nærmeste nabo til Mamma Mia øyene Skiathos og Skopelos og den minste i øygruppen Sporadene. Dette er et paradis for latskap, ro, og naturskjønnhet. Her bor du i små familiedrevne pensjonater,  spiser skorpionfiskesuppe, hvitløkfreste muslinger eller andre kulinariske lokale spesialiteter, og for de som vil ha mer liv og røre er det en perfekt kombinasjon med for eks Skiathos.

Chalki
Her betrakter du gresk hverdagsliv fra en liten taverna i strandkanten, og finner totalt avkobling å en av strendene omkranset av oliventrær og cypresser. Chalki er en liten øy med 300 fastboende like utenfor Rhodos, og kan kombineres med Rhodos, Symi eller Tilos.

Plakias
Nær velkjente Rethymnon og Prevelli stranden ligger denne lille byen på sør Kreta. Mange kjenner Plakias fra utflukter til de fine strendene, og dette er
Stedet for de som vil oppleve det genuine Kreta i ferien, litt vekk fra de store turistområdene. Plakia er kjent for sine gode restauranter og et godt eksempel på trenden i å søke seg vekk fra hotell buffeene og tilbake til det lokale. Bestiller du halvpensjon på hotellene her, serveres måltidene fra de lokale tavernaene på strandpromenaden.

Karlovassi
Karlovassi er Samos største by og ligger vakkert til i den nordlige delen av øya.
Dette er en by som har mye lokal aktivitet om vinteren, men om sommeren forvandles Karlovassi til en rolig oase med det lokale folkelivet i fokus. Men for de som vil, finnes det en rekke barer, restauranter, kafeer og nattklubber

Karpathos
Karpathos har våre mest fornøyde gjester, og til sommeren tilbyr vi dette reisemålet også med direkte fly fra Værnes. Karpathos ligger i øygruppen Dodekaneserne, samme øygruppe som Rhodos og Kos, men her finner du mer
avslappet gresk hverdag, noe av  det klareste badevannet i Hellas og mange små sjarmerende hotell.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Helen Begby , informasjonssjef i Apollo

tlf.: +47 23 21 30 33 / 930 63 160
e-post:  helen.begby@apollo.no

Apollo er en av Norges største turoperatører med 300 000 passasjerer årlig, og er siden 1.januar 2001 et heleid datterselskap til det sveitsiske reisekonsernet Kuoni. Selskapet ble kåret til Norges beste charterarrangør av en samlet reiselivsbransje under Grand Travel Award i 2009, 2010 og 2011. Den skandinaviske delen av konsernet heter Kuoni Skandinavia og inkluderer Apollo, Kuoni og flyselskapet Novair i Norge, Sverige, og Danmark. Kuoni Skandinavia har nærmere 900 medarbeidere og totalt 1.000 000 reisende til reisemål over hele verden. I Norge har Apollo kontorer i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. I 2010 omsatte Apollo Norge for 1,9 milliarder kroner