Redningsselskapet

Gjensidigestiftelsen gir til ny redningsskøyte Mjøsa

Pressemelding  •  05-01-2012 14:32 CET

5. januar 2012

Til våren setter Redningsselskapet en ny skøyte inn i redningstjenesten på Norges største innsjø. Gjensidigestiftelsen bidrar med vesentlige midler til fartøyet, og blir dermed hoveddonator til den nye skøyta.

Redningsskøyta erstatter den gamle RS ”Rauna” som nå utrangeres. Det nye fartøyet vil være raskere på plass når noe skjer, slik at alle som ferdes på Mjøsa vil kunne føle seg enda tryggere.

Skøyta på Mjøsa bemannes av Redningsselskapets Sjøredningskorps som er basert på frivillige mannskaper. Deres viktigste oppgave er å redde liv og berge verdier, samt drive forebyggende virksomhet. Sjøredningskorpset på Gjøvik har vært operative i en årrekke, og består av vel 20 godt kvalifiserte frivillige som går i en vaktordning.  De samarbeider blant annet med politi, ambulanse, brannvesen og Røde Kors og deltar i store øvelser med Sivilforsvaret. I tillegg er Sjøredningskorpset med på en rekke aktiviteter der de formidler sjøvett til barn og unge i Mjøs-regionen.

Nødvendig arbeid for å fremme helse og trygghet

Støtten som Gjensidigestiftelsen nå har gitt til Redningsselskapet er blant de største i denne gavetildelingen.

- Vi hadde en grundig vurdering blant våre tillitsvalgte og i vårt styre før endelig beslutning ble tatt. Vi kom frem til at vi gjennom vår gave ønsker å vise at Redningsselskapets arbeid utført av de frivillige er viktig og nødvendig for å fremme helse og trygghet for alle som ferdes på Mjøsa, sier administrerende direktør Unn Dehlen i Gjensidigestiftelsen.

I Redningsselskapet er gleden stor over at Gjensidigestiftelsen støtter prosjektet med hele 2,7 millioner kroner.  Generalsekretær Øyvind Stene er svært takknemlig for at stiftelsen bidrar til fornying av flåten slik at enda flere liv kan reddes. Samtidig legger han til at det også er mulighet for andre å bidra til Mjøsa-skøyta, fremdeles mangler en drøy million for fullfinansiering.

Den nye skøyta er for tiden under bygging hos Marine Alutech OY i Finland, og blir 10,5 meter lang, er glassfibersandwichkonstruksjon. Den leveres med dobbel utenbordsmotor på 2x300 hestekrefter og farten er estimert til 35 knop. Fartøyet blir levert våren 2012, og blir satt inn i redningstjenesten ved sesongstart i år.

Kontaktpersoner:

Prosjektleder Gro Ismar, Redningsselskapet, tlf 908 72 505.

Kommunikasjonssjef  Lars Erik Mørk, Gjensidigestiftelsen tlf 922 01 133

Fakta:

Sjøredningskorpset på Mjøsa har vel 20 frivillige medlemmer.

Sjøredningskorpset på Mjøsa har i gjennomsnitt 70 oppdrag pr sesong (ca 1. april -1. desember).

Sjøredningskorpset på Mjøsa  er et av de 17 frivillige sjøredningskorpsene i Redningsselskapet. Totalt er det nærmere 1000 frivillige i Redningsselskapet.

De 25 fast bemannede redningsskøytene bemannes av ca. 165 ansatte sjøfolk.

(For å laste ned PDF-tegning av nybygget, klikk på lenken under)

Temaer:

Fritid