Rørleggerkjeden Comfort

- ”Glemmer” at vann fryser ved null grader

Pressemelding   •   nov 23, 2011 13:14 CET

– Mer kompliserte løsninger for vann, både i hus og hytte kommer til å øke forsikringsutbetalingene, mener rørleggerekspert Vidar Wold.

Med over 40 års erfaring fra rørleggerfaget har Comforts rørleggermester Vidar Wold sett det meste.

- Jeg har sett hus hvor man har kommet hjem etter ferie og vannet har stått helt opp til vinduet halvannen meter over gulvet. Folk har en tendens til å glemme at vann faktisk fryser ved null grader, sier Wold.

Store ødeleggelser

Også forsikringsselskapet If Skadeforsikring har merket hvordan en kald vinter minner folk på farene med vann. Trenden er at kostnadsomfanget øker.

- Snittskaden for 2010 lå på 35-40 000 kroner, men mange av vannskadene var mye dyrere. Trenden er at kostnadene ved vannskader øker, mye på grunn av at det blir stadig mer kompliserte opplegg for vann i hjemmene til folk. Det samme gjelder hyttene, påpeker Arne Lycke, fagsjef i If Skadeforsikring.

Enkle grep

Wold mener svært mye kunne vært unngått om folk hadde gjort helt enkle grep.

Her er Vidar Wolds tips for å hindre vann- og frostskader:

• Sørge for å ha det varmt nok . De fleste reduserer temperaturen til 6-8 grader og da har du veldig lite å gå på ved et strømbrudd eller ved ekstreme kuldeperioder. Dette gjelder spesielt hytter ved langt fravær. Temperaturen man bør sikte seg inn på bør ligge i området 12 til 15 grader for å ha litt ekstra å gå på, spesielt i rom hvor det er vannførende ledninger.
  • Som alltid er det å stenge hovedstoppekrana og tappe ut vann ved å åpne kraner , avgjørende. Men det ikke mange tenker på er at alle punkter som er under tappepunktet i høyde vil fortsatt ha vann. Her kan det komme skader. Men tappekrana bør være åpne så lenge hovedkrana er stengt.
  • Vær oppmerksom på ventiler med trekk . Lukk disse slik at det ikke kan lede til skader der vannrørene ligger like i nærheten.
  • Slå av strømmen til varmtvannsberederen . Dette gjelder når man er borte lenge.
  • Vurder varmekabelløsninger i rørene . Rør på utsiden kan enkelt installeres med varmekabler som er selvregulerende og med tilhørende isolering.
  • Vurder rørtypen ved nybygg . Spør rørleggeren om det foreslåtte opplegget med rør er laget med tanke på å unngå vann- og frostskader. Å vurdere såkalte rør-i-rør versus kobberrør er en god idé, og det er også viktig med isolasjon som enten er direkte rundt rørene eller i veggen hvor rørene er.
  • Ved nybygg kan det være lurt å sikre seg en tappemulighet på det laveste punktet, spesielt på hytter . Da er du sikret mot å ha noe som helst vann i rørene når du har slått av vannet og tappet ut.

For mer informasjon:

Vidar Wold: Comforts rørleggerekspert. Wold har jobbet som rørlegger i over 40 år og jobber i dag som konsulent og lærer opp rørleggere i våtromsnormen. Har undervist over 5000 rørleggere landet over.Telefon: 905 94 843.

Olav Aastvedt: Produktsjef i Comfort, Norges største rørleggerkjede. Kjeden har merket markant økning i antallet frostskader og forbrukernes interesse for løsninger som kan forebygge dette. Telefon: 930 05 944.

Arne Lycke: Fagsjef hos If Skadeforsikring. Forsikringsselskapet hadde rekordmange skader i fjor og gjennom vinteren i år. Telefon: 928 33 519.