Sweco Norge AS

Global kreativitet viser vei for bærekraftig byutvikling

Pressemelding   •   okt 24, 2012 07:45 CEST

De siste dagene har bærekraftig byutvikling vært diskusjonstema i San Francisco. Møtet Meeting of the Minds samlet de fremste lederne innenfor bærekraftig byutvikling fra hele verden. Andreas Gyllenhammar, Sweco Sveriges leder for bærekraft har nettopp kommet hjem fra møtet.

Meeting of the Minds

Innfridde møtet til forventningene?

– Helt klart, og det som var spesielt på dette møtet, var at trendene ble presentert av skaperne i stedet for analytikere. For eksempel var IBMs hjerne bak Smart City-konseptet der. Han fortalte oss hvordan fremtiden for byene ser ut, og om mulighetene som åpner seg nå som vi hele tiden befinner oss i en nettsky av data.

Møtet fikk stor oppmerksomhet i USA – over 130 000 fulgte streamingen i sanntid, og møtet lå på Top10-trends på Twitter.

Helhetsløsninger

Hvordan hevdet Sweco seg i konkurransen?
– Sweco ligger i forkant når det gjelder helhetsløsninger og har en kompetanse som dekker hele byutviklingsprosessen. Vi er helt på høyden når det gjelder viktige aspekter som

• samarbeid
  • helhetsløsninger
  • sirkulær flyt

Global innovasjonskraft

Det jeg tar med meg hjem i form av inspirasjon og motivasjon, er den globale innovasjonskraften som kom til uttrykk på møtet. Tidvis følte jeg meg helt overveldet av all kreativiteten blant deltakerne!

San Francisco og området rundt lever av teknologisk innovasjon, og noen av verdens fremste universiteter og selskaper innenfor teknologiutvikling ligger her.

Interaktiv samfunnsutvikling

La du merke til noen spesielle trender som det er verdt å holde øye med?
– Den mest åpenbare er hvordan IT som supplement til all øvrig infrastruktur er i ferd med å forandre synet vi har på byer på en dramatisk måte. Her åpner det seg utrolige muligheter til interaktiv samfunnsutvikling, borgermedvirkning og sømløse transportløsninger på en måte som ikke har vært mulig tidligere.

Sweco er et internasjonalt selskap som tilbyr tverrfaglige ingeniør- og miljøfaglige tjenester innen planlegging og prosjektering av bygninger, bærekraftig by- og arealutvikling,energi, industri, infrastruktur, offshore, vann og miljø.