Google Norge

Google presenterer søkeåret 2011

Pressemelding   •   des 15, 2011 10:53 CET

Hver dag gjennomføres det mer enn en milliard søk verden over. Vi tilbringer stadig mer tid i nettleseren, og søk er nå tilgjengelig i 146 ulike språkdrakter. Hva og hvem søker vi etter?

Google presenterer i dag årets Zeitgeist, et tilbakeblikk på søkeåret 2011 sett med norske øyne. Oversikten gir et innblikk i året som har gått ved å vise hvilke temaer som har opptatt nordmenn gjennom året - og ved å presentere de mest populære trendene basert på norske søkedata. Ikke overraskende har mange relatert søkene sine til hendelsene som preget oss 22. juli. Årets trendlister er lite preget av finanskrisen, mens sosiale medier, enkelte medlemmer av kongefamilien og lavkarbo nyter stadig større popularitet.

Dette er årets mest populære søkeord, og de søkeordene som øker raskest i Norge:

Mest populære søkeord:

8. Artige.no
  9. Selvangivelsen 2011
  10. 10.  Skrillex

Sammenligner vi 2011 med tidligere år, kan vi konstatere at nordmenn ikke nødvendigvis har endret søkevanene mye opp gjennom tiden. I et år med mye økonomisk uro har ikke søkeord knyttet til økonomi endret seg merkbart.

Økonomi 2006:

8. Skattelistene
  9. Skatteetaten
  10. Skatt

Blant norske kjendiser beholder Rachel Nordtømme sin sterke posisjon fra fjoråret, i selskap med skiessene Therese Johaug, Petter Northug og Marit Bjørgen. Sammen med artister, skuespillere og idrettsutøvere har også Kaptein Sabeltann sneket seg inn på årets toppliste. Blant de kongelige er det ingen tvil om hvem som er Norges mest etterspurte representant – Mette-Marit er på topp både globalt og blant nordmenn.

Mest søkte norske kjendiser:

1. Rachel Nordtømme
  2. Therese Johaug
  3. Triana Iglesias
  4. Linni Meister
  5. Petter Northug
  6. Marit Bjørgen
  7. Jenny Skavlan
  8. Kaptein Sabeltann
  9. Jarle Bernhoft
  10. Linnea Myhre

Mest søkt blant den norske kongefamilien:

I Norge:

1. Mette-Marit
  2. Kong Harald
  3. Dronning Sonja
  4. Kronprins Haakon
  5. Prinsesse Märtha Louise

Globalt:

1. Mette-Marit
  2. Kong Harald
  3. Dronning Sonja
  4. Kronprins Haakon
  5. Prinsesse Märtha Louise

Fjorårets søketrender knyttet til mat viste en økende popularitet for det amerikanske fenomenet cupcakes. I år har derimot pipen fått en annen lyd, med ulike variasjoner av lavkarbo som topp 3 søkeord innenfor mat. Med kombinasjonen av lavkarbo og cupcakes på menyen kan man nyte følgende liste over topp 10 filmer fra sofaen.

Matretter som øker mest:

1. Lavkarbo diett
  2. Lavkarbo
  3. Lavkarbo oppskrifter
  4. Cupcakes
  5. Cupkakes oppskrift

Mest søkte filmer:

1. Harry potter and the deathly hallows part 2 (2011)
  2. Breaking dawn (2011)
  3. Sucker punch (2011)
  4. True grit (2010)
  5. Hangover 2 (2011)
  6. Fast and furious 5 (2011)
  7. Harry potter and the deathly hallows (2010)
  8. The notebook (2004)
  9. Madagaskar (2005)
  10. 10.  The grudge (2004)

Om Zeitgeist:

Google presenterer sin Zeitgeist (tysk for “tidens ånd”) ved å se på de millioner av søkehenvendelser som mottas hver dag. I tillegg til årets Zeitgeist, som viser søketrendene for 2011, tilbyr vi en rekke verktøy som gir innsikt i globale, regionale, fortidens og nåtidens søketrender. Disse verktøyene kan ikke brukes til å identifisere individuelle brukere, da vi støtter oss til anonymiserte, aggregerte tellinger på hvor ofte et bestemt søkeord forekommer over tid.På http://www.google.com/zeitgeist/2011 er verktøyene tilgjengelige året rundt slik at du kan utforske og lære.

For mer informasjon om Google Zeitgeist og de internasjonale listene, besøk: http://www.google.com/zeitgeist/2011

For henvendelser angående Google, vennligst ta kontakt med:

Google Pressetjeneste Norge/Google Norway Press Office

Elisabeth Nedresæter         +47 996 22 100

Rickard Evrin                    +47 938 03 711

Mail: presse@slaeger.com

Norway Press Blog: http://googlenopress.blogspot.com

Om Google Inc.
Google sin innovative søketeknologi knytter hver dag sammen millioner av mennesker over hele verden. Google ble grunnlagt av Stanford-studentene Larry Page og Sergey Brin i 1998, og er i dag en av verdens ledende søkemotorer. Google sitt målrettede annonseprogram tilbyr bedrifter av alle størrelser målbare resultater samtidig som det bedrer den overordnede webopplevelsen hos brukere. Google har sitt hovedkontor i Silicon Valley, med kontorer i Amerika, Europa og Asia. For mer informasjon, besøk www.google.com.