Virke e-Handel

Google-varsko til norske nettbedrifter

Pressemelding   •   feb 19, 2014 07:59 CET

Vi må lære å møte kunden der kunden faktisk er, sier Oddgeir Garnes i Google Norge. Han mener at mange norske nettbedrifter har sovet i timen og derfor ikke har maktet å følge opp de mulighetene moderne teknologi gir. De risikerer å gi bort markedsandeler til utenlandske aktører.

– Mange utenlandske nettbutikker har kommet mye lengre med å utvikle nettsider som fungerer uavhengig av hvilken enhet besøkeren bruker, det være seg mobiltelefon som nettbrett. Vil norske e-handlere beholde kundene sine må de ta flere grep.

Dette vil Oddgeir Garnes (bildet) snakke om når han møter de fremste og mest seriøse norske nettbedriftene på Distansehandel Norges Vårsamling i Oslo i mars.

– Norske konsumenter er pionerer i å ta i bruk ny teknologi. Vi har flest smarttelefoner per innbygger. Vi har flest nettbrett per innbygger. Vi bruker og kjøper flest mobile applikasjoner, vi har en av de beste infrastrukturene og konsumerer svært mye media og underholdning digitalt, sier Garnes.

– Likevel vegrer norske bedrifter seg mot å utnytte de mulighetene denne teknologien byr på. Jeg vil derfor rette søkelyset mot hva Google tror norske bedrifter må ta fatt i for å møte sine kunder der de faktisk er.

Garnes peker på at nesten halvparten av alle søk på nett etter varer og tjenester kommer fra mobil og nettbrett.

– Da gjelder det å ha en nettside som virker uavhengig av hvilken enhet besøkeren bruker. Der er ennå ikke mange norske nettbedrifter.

Norge er i verdenstoppen i utbredelse av smarttelefoner, men i mobil handel langt på etterskudd i forhold til Danmark. Dette blir grundig illustrert av direktøren i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Annette Falberg, som også blir å treffe på Vårsamlingen.

– Dette vil for mange norske nettbutikker kunne bli et par svært nyttige timer, sier Gerhard Anthun, daglig leder i Distansehandel Norge.

Distansehandel Norges Vårsamling på Soria Moria i Oslo byr på en rekke spennende programinnslag. Den er åpen for Distansehandel Norges medlemsbedrifter og Business Partnere samt andre netthandlere som ønsker å bli kjent med foreningen. For fullstendig program og påmeldingslink se Distansehandel Norges hjemmeside:

www.dhandel.no

Distansehandel Norge er bransjeorganisasjon for E-handlere i Norge, og har etablert og styrer godkjenningsordningen Trygg E-handel. Organisasjonen er bransjens talerør og forbrukernes garantist for seriøs og kundevennlig handel.

Med distansehandel menes alle handelsformer der kjøper og selger ikke møtes fysisk. Organisasjonen ble etablert som Norsk Postordreforening i 1983.