Nyhetstips

Gratis film kan gi løft for norske kinoer

Pressemelding   •   sep 23, 2010 09:35 CEST

Norske kinoer sliter med lave besøkstall og mer enn 70 kinoer har inngått avtale med mobilselskapet Chess som kan sette fart i publikum. Avtalen betyr at rundt en halv million Chess-kunder kan ta med seg en venn på kino og bare betale for en person. - Norske kinoer kan oppleve et kraftig oppsving mens våre kunder får en økonomisk fordel, sier markedsdirektør Jarle Alvær i Chess.

Chess har pekt ut tirsdag som den store kinodagen, og kinoene som er med i avtalen hadde i 2009 mer enn 9 millioner besøkende. 2009 var et rekordår for mange kinoer.
- Vi håper naturligvis at tiltaket øker besøkstallene til norske kinoer. Film er best på kino, og vanligvis liker vi nordmenn en god film, sier Alvær.
Hittil i år har mange kinoer rapportert om sviktende besøkstall og bare i sommer var nedgangen enkelte steder oppe i 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
- Kino er sosial moro  og man skaper en opplevelse sammen med andre. Når man i tillegg kan spare penger  er dette en fantastisk fordel for  innbyggerne i alle de bygdene, byene og tettstedene som har en kino vi har inngått avtale med. Folk kan velge akkurat den filmen de vil hver tirsdag, sier Alvær. Han tror Chess-kundene vil bidra til å stanse den negative utviklingen.
-  Kinoavtalen bør i alle fall økonomisk inspirere mange til å se en god film. Dersom flesteparten av våre kunder benytter seg av avtalen vil jo dette slå positivt ut for kinoene, sier markedsdirektøren.

For ytterligere informasjon kontakt

Chess v/ markedsdirektør Jarle Alvær, mobil: 920 400 40