Stefanusalliansen

Gravaas blir ny generalsekretær i Stefanusalliansen

Pressemelding   •   apr 10, 2013 15:30 CEST

Hans Aage Gravaas er i dag tilsatt som ny generalsekretær i Stefanusalliansen. Gravaas, brenner for misjon, trosfrihet og menneskerettigheter.

Styret i Stefanusalliansen har tilsatt Hans Aage Gravaas som organisasjonens nye generalsekretær. Gravaas kommer fra stillingen som rektor og førsteamanuensis ved Fjellhaug Internasjonale Høgskole. Han har tidligere vært rektor og førsteamanuensis ved Mediehøgskolen Gimlekollen.

Gravaas er 51 år gammel, utdannet teolog, og har en PhD-grad i interkulturelle studier fra USA. Han har i en periode vært misjonær i Etiopia, prest i Den norske minnekirken i Chicago og misjonssekretær i Norsk Luthersk Misjonssamband.

Gravaas overtar etter nåværende generalsekretær Bjørn A. Wegge den 1. september.

– Hans Aage Gravaas, hvorfor svarte du ja på utfordringen fra Stefanusalliansen?

– Det er flere grunner til dette. For det første fokuserer Stefanusalliansen på saker som jeg brenner for. Misjon, trosfrihet og menneskerettigheter er viktig. For det andre er dette en seriøs og dynamisk kristen organisasjon med dyktige medarbeidere. Til tross for at dette er en forholdsvis liten organisasjon, kan den videreutvikles til å bli en ganske betydelig bidragsyter innen sine arbeidsområder. For det tredje fikk jeg flere oppfordringer underveis om å søke på stillingen.

– Jeg fikk inntrykk av at styret arbeidet ut fra klare kriterier, og jeg forstod raskt at det ville bli god bruk for både min faglige kompetanse og ledererfaring innen misjon, kirke, media og høyere utdanning. Jeg ble dessuten tatt imot på en fin måte. Her var både vennlighet, varme og glimt i øyet. Jeg har grublet og bedt over saken og opplever å ha fått den indre ro og motivasjon som skal til for å ta fatt på denne spennende utfordringen, forteller Hans Aage Gravaas.

Stefanusalliansen gleder seg over tilsettelsen. Styreleder Reidulf Stige sier:

– Med Hans Aage Gravaas har Stefanusalliansen fått en erfaren misjonsleder med solid bakgrunn innen administrasjon, kirke, misjon, undervisning og media.

For mer informasjon eller kommentar, kontakt:

Styreleder Reidulf Stige, tlf. 404 03 844

Hans Aage Gravaas, tlf. 916 48 153

Bildet av Gravaas kan benyttes fritt.
For bilde med høyere oppløsning, kontakt redaktør Kristin Storaker: ks@stefanus.no

Stefanusalliansen er en kristen menneskerettighetsorganisasjon med fokus på trosfrihet. Under mottoet «Sammen for de forfulgte» formidler Stefanusalliansen støtte, omsorg og praktisk hjelp til mennesker og kirker verden over som forfølges eller undertrykkes på grunn av sin kristne tro.