Friele

Grønt lys for internasjonal kaffefusjon

Pressemelding   •   jun 10, 2015 08:00 CEST

Kaffehuset Friele blir del av verdens største rendyrkete kaffefirma Jacobs Douwe Egberts.

Siden november 2013 har Kaffehuset Friele vært en del av det internasjonale kaffeselskapet DE Master Blenders 1753 (DEMB). I mai 2014 annonserte DEMB og kaffedelen av Mondelēz International at de går sammen for å skape verdens ledende rendyrkede kaffevirksomhet, under navnet Jacobs Douwe Egberts (JDE). I mai i år ga EU-kommisjonen sin godkjennelse av fusjonen.

Som følge av dette vil Kaffehuset Friele fra og med 6. juli skifte navn til Jacobs Douwe Egberts Norge AS, og ta over produktlinjene til Mondelēz kaffe i Norge.

– Denne sammenslåingen vil styrke vår posisjon i det norske markedet, der kaffevanene er i rivende utvikling og forbrukerne blir stadig mer kvalitetsbevisste. Å være en del av verdens ledende kaffeselskap vil gi Friele kraft til å hevde seg ytterligere i kaffemarkedet, og gir oss en unik mulighet til å fortsette vår satsning på kvalitetskaffe fra Bergen, sier administrerende direktør, Olav Munch.

All kaffeproduksjon og aktiviteter i Norge vil fortsette med dagens ansatte, og merkevaren Friele vil fortsatt være det ledende kaffemerket i Norge.

Nye vekstmuligheter
Med Frieles lange erfaring og gode relasjoner i det internasjonale kaffemarkedet vil selskapet spille en viktig rolle i det nye konsernet. Siden 2013 har Friele investert kraftig i maskinparken i Bergen, og er i dag blant DEMB-konsernets mest effektive fabrikker. I tillegg til å fortsette utviklingen av kvalitetskaffe, vil JDE Norge også få ansvaret for å distribuere kjente merkevarer som Tassimo og Gevalia i Norge.

– Som direkte konsekvens vil omsetningen i JDE Norge øke med om lag 10 prosent. Sammenslåingen styrker våre muligheter til å utvikle nye kaffekonsepter og til å ligge i forkant av trendene. Vi ser for oss at aktivitetsnivået vil øke fremover, noe som vil komme forbrukere til gode, sier Olav Munch.

Skal lede Friele inn i fremtiden
Etter åtte år som administrerende direktør for Kaffehuset Friele går Olav Munch av som adm dir fra 6. juli, og gir lederstillingen videre til sin nestkommanderende Jørgen Wiig.

– Det har vært et privilegium å sitte som administrerende direktør for Kaffehuset Friele. Her henger lidenskapen til kaffe og tradisjonen i veggene. Engasjerte medarbeidere, etterspurte produkter, en effektiv produksjon og Norges beste salgskorps blir trist å forlate, men trygt å gi videre. Det faktum at Jørgen tar over lederstillingen er en naturlig prosess og har vært planlagt lenge. Med endringene som nå skjer i konsernet fant vi ut at dette er et godt egnet tidspunkt for lederskifte. Jeg er trygg på at Jørgen er rett mann til å lede merkevaren Friele, JDE Norge og kvalitetssatsningen fra Bergen videre, sier Olav Munch ,som vil fortsette som rådgiver for ledelsen frem til 1. oktober.

Jørgen Wiig har vært viseadministrerende direktør i Kaffehuset Friele siden 2012. Han har tidligere vært konserndirektør i Rieber & Søn ASA, samt daglig leder i Toro, og har en solid kompetanse innen dagligvare, foodservice og produksjon, som er Frieles kjernevirksomhet.

Om JDE NORGE
Fra og med 6. juli 2015 vil Kaffehuset Friele AS bytte navn til Jacobs Douwe Egberts Norge AS, som et resultat av fusjonen mellom DEMB og kaffedelen i Mondelēz International. I dag har selskapet 210 ansatte, og en omsetning i 2014 på ca. 900 millioner. Hovedkontor og produksjon ligger i Bergen, med salgskontorer i Oslo, Trondheim og Stavanger.

Kaffehuset Friele er Norges ledende og eldste kaffehus. Fabrikken i Bergen produserer rundt 12.000 tonn kaffe årlig. Selskapet er hovedleverandør av kaffe til flere av de norske dagligvarekjedene. I tillegg utgjør utgjør storhusholdningsmarkedet - som omfatter alle typer service- og servereringssteder, og bedriftsmarkedet-og kontormarkedet stadig viktigere markeder. I produktsortimentet finner man sterke merkevarer som Friele, Krone, Senseo, Cafe Noir, samt produkt- og kaffeløsningene House of Coffee, Cafitesse og illy, i tillegg til Zengo (juice), Rauch (is-te), Pickwick (te) og Friele Varm Sjokolade.