Gudbrandsdal Energi

Gudbrandsdal Energi vil bygge ut Kvam kraftverk

Pressemelding   •   jul 23, 2013 07:44 CEST

Gudbrandsdal Energi (GE) har gjennomført en forstudie som viser at det er lønnsomt å bygge ut Kvam kraftverk som vil få en årlig produksjon på 30 GWh.

Prisen på kraftverket i Veikledalen vil bli rundt 100 millioner kroner. For ytterligere 200 millioner kroner kan kraftutbyggingen kombineres med flomdemningsmagasin.

– Vi har vært opptatt av to forhold: Utrede bygging av et kraftverk og ta vår del av samfunnsansvaret ved å bidra med flomsikring, sier administrerende direktør Bjarne Slapgard i GE til Gudbrandsdølen Dagningen.

Slapgard sier at utbyggingen vil være et meget godt flomdempende tiltak ved at man ved byggingen av kraftverket får kontroll over 60-70 prosent av vannet, og så må man ha flomsikring for å ta seg av resten.

– Vi forbereder nå grunnlaget for en konsesjonssøknad og vil ha fullt trykk på dette arbeidet, sier Slapgard, som håper på raskt svar fra NVE.

Om Gudbrandsdal Energi

Gudbrandsdal Energi er en landsdekkende kraftleverandør som historisk sett har vært blant de aller billigste på pris. Det skal vi fortsette med. Fra å være en liten strømleverandør i det norske strømmarkedet har selskapet i løpet av de siste 8 år hatt en betydelig økning i antall nye kunder. Selskapet er nå blant de 10 største strømselskapene i Norge med sine ca 85 000 strømkunder.