Eniro

Gule Sider blir heldigital

Pressemelding   •   nov 11, 2011 14:51 CET

Når Eniro Norge fra nyttår avvikler papirkatalogen Gule Sider kan selskapet være det første gulesider-selskapet i verden som tar et slikt aktivt grep. Eniro har hatt to papirkataloger. Den ene, Gule Sider, har også en veldig tydelig online-posisjon. Nå legger Eniro om produktporteføljen slik at Gule Sider blir heldigital og satser på Ditt Distrikt som den lokale papirkatalogen.

– Den globale katalogbransjen vil gjennomgå store omveltninger i årene som kommer. Så vidt vi vet er vi den første Gule Sider-aktøren  i verden som avvikler papirkatalogen og satser på Gule Sider som en hel-digital tjeneste, sier adm.dir i Eniro Norge, Morten Algøy.

Lanserer iPad-løsning før jul
TNS Gallups InterBuss-undersøkelse fra årets 2. kvartal viser at iPad-veksten fortsetter i Norge. Rundt ni prosent oppgir at de har tilgang til nettbrett. 12 prosent har planer om å anskaffe seg det løpet av året. Det betyr at mer enn hver femte nordmann kan ha tilgang til et nettbrett før året er slutt.

Nordmenn søker også mest via mobilen viser en fersk undersøkelse fra Norge, Sverige og Danmark.**
– Mobil og nettbrett vil ta over mye av nettbruken. Det er dette vi nå posisjonerer oss for. Vi arbeider ut fra prinsippet ”mobile first” og har store forventninger til hvordan vår iPad-løsning vil bli mottatt når vi lanserer den rett før jul, avslutter Algøy.

– Gulesider.no har i dag 1,3 millioner ukentlige brukere. Gule Sider-applikasjonen for iPhone og Android har blitt lastet ned totalt 420 000 ganger i Norge, og har det siste året hatt en kvartalsvis vekst på 80 prosent. Legger vi til nedlastinger av nasjonale versjoner i Sverige og Danmark er applikasjonen samlet sett lastet ned mer enn en million ganger. Det gjør dette til den mest nedlastede nyttetjenesten i Norden. Alt tyder på at trenden vil fortsette, forteller Algøy.

En del av norsk mediehistorie

–Når vi fra nyttår avvikler Gule Sider-katalogen på papir samtidig som vi lanserer Gule Sider for iPad er det både en avslutning på en del av norsk mediehistorie, men også et uttrykk for en samfunnsutvikling. Dette oppsummerer også Eniros strategiske mål om å være et ledende nordisk søkeselskap i digitale kanaler, sier Algøy.

For mer informasjon:
Morten Algøy, adm. dir Eniro Norge, e-post: morten.algoy@eniro.no, mob: 900 92 278
Unni Strømstad, markeds- og kommunikasjonssjef, e-post: unni.stroemstad@eniro.no, mob: 97753453
Tommi Larsen, mobildirektør Eniro, e-post:tommi.larsen@eniro.no mob. 99511024

Fakta:

Den første profesjonsinndelte yrkeslisten stod på trykk i Telefonkatalogen i 1882, og forble en fast del av Telefonkatalogen. Fra 1984 ble den trykket på gult papir, og merkevaren Gule Sider ble tatt i bruk i 1988. Telefonkatalogen ble lagt ned i januar 2010 ,mens siste Gule Sider-katalogen gis ut i Q1 2012

– Gulesider.no har 1,3mill ukentlige brukere (TNS Gallup topplisten)
– Gule Sider mobil har 260 000 ukentlige brukere (Q2 2011)*
– Gule Sider mobil har økt med 80 prosent per kvartal fra Q2 2010 til Q2 2011*