Eniro

Gule Sider med iPhone-app

Pressemelding   •   des 16, 2009 11:44 CET

Ved å se virkeligheten gjennom kameralinsen på din iPhone får du med Gule Siders nye «killer app» opp all mulig informasjon om restauranter, butikker, kontorer og annet rundt deg. Teknologien heter augmented reality og er aldri brukt i en like omfattende løsning i Norge. Applikasjonen er nå gratis tilgjengelig i Apples AppStore.

La oss si du er sulten, lite kjent i området og vil slippe å lete etter spisesteder. Du starter applikasjonen til Gule Sider, og filmer omgivelsene dine. Serveringsstedenes navn popper opp i bildet og du kan få frem informasjon som brukeromtaler og kontaktdetaljer, du kan ringe direkte, legge det til egne kontakter eller gå til hjemmesiden deres via en innebygd nettleser i Gule Sider-applikasjonen. Du kan til og med velge "ta meg dit", og en pil i bildet fører deg til rett sted.

Applikasjonen til Gule Sider er en verdensnyhet fra Norge. «Augmented reality» er en ny teknologi hvor informasjonsgrafikk legges på toppen av virkeligheten. Ved hjelp av telefonens kamera, kompass- og GPS-teknologi «ser» applikasjonen hvilke butikker, kulturinstitusjoner, kontorbygg, restauranter og annet du befinner deg i nærheten av.

– Ingen andre har tatt i bruk «augmented reality-teknologien» i si så stor skala som Gule Sider. Vår applikasjon er den klart mest omfattende tjenesten på dette i Europa, sier Tommi Larsen som er ansvarlig for mobile tjenester i Eniro Norge, som står bak Gule Sider.

Gratis på AppStore
Etter en periode som pilot-tjeneste er tjenesten nå tilgjengelig gratis på Apples AppStore.

– Applikasjonen er gratis fordi vi ønsker at brukerne skal se på dette som en spennende og positiv tjeneste, og vi vil at så mange som mulig skal ta den i bruk, sier Larsen.

Det er typisk innovatørene som først trykker slike applikasjoner til sitt bryst. Men Gule Sider har god tro på at graden av «wow-faktor» vil gi den et bredt nedslagsfeltet ganske raskt. Foreløpig er den kun tilpasset iPhone 3GS, men den vil også bli tilgjengelig for andre terminaler, slik som HTC og Googles «Android».

Titusener av virksomheter
Løsningen har Gule Sider utarbeidet i samarbeid med utviklingsselskapet Agens. Alle virksomheter som har en oppføring på gulesider.no ligger inne i applikasjonen. Det betyr at det her finnes et vell av informasjon om titusener av virksomheter. Larsen tror ikke det vil ende med dette, og spår en stor og spennende fremtid for tjenesten.

– På sikt er mulighetene i denne teknologien fantastiske og uendelige. Det avhenger kun av hvilke databaser man knytter opp mot applikasjonen.
 Vanlige fritekst- og bransjemessige søk er også mulig i tjenesten, men det er først og fremst et verktøy for å navigere fra hvor du er til det du er ute etter. Er du for eksempel på jakt etter en jakke av et bestemt merke, kan du hjelpes til å se helt konkret hvilke butikker rundt deg som forhandler den.

For mer informasjon, kontakt:
Tommi Larsen, sjef for Eniros mobile tjenester
mob. 995 11 024 / tommi.larsen@eniro.no