CMC Markets Norway

Gull i $ 1500 innen 2010

Pressemelding   •   sep 22, 2010 08:36 CEST

Gull kan lett gå til $ 1500 innen utgangen av året.

En av utfordringene investorene møter om dagen er forvrengningen av stigende aksjekurser og samtidig stigende priser på gull.
I et normal-marked beveger aksjer og gull seg gjerne i motsatt retning , men de siste månedene har vi imidlertid sett begge stige samtidig.

Hovedårsaken til den økende gullprisen er gjerne investors frykt for at sentralbankene (Hovedsakelig Federal Reserve, BoJ, og BoE) nå vil fortsette devaluere sine valutaer (gjøre eksporten sin mer attraktiv) i forsøk på å unngå en global ”double dip” resesjon.

De samme sentralbankene kjøper gull på tilbakeslag i markedet, og med den Indiske festival sessongen rett rundt hjørnet (Dhanteras den 5. november i Diwali kalenderen, den store gullkjøpsdagen), ser det ut som at etterspørselen av det edle metallet fortsetter utover høsten.

Ved bruddet opp igjennom all-time high nivåt ved $1.265 i forrige uke, kan er neste være $1.300. Gitt det faktum at etterspørselen fortsetter være robust, kan  en bevegelse mot $1.500 nivået innen utgangen av året ikke utelukkes.

Mye vil være avhengig av hvordan markedene oppfatter Federeal Reserve de neste dagene og ukene. En videre indikasjon på videre stimuli, vil kunne presse gullprisen videre oppover, da investorene fortsetter å hedge seg mot devalueringer av Fiat-valutaene.

Teknisk, vil støtte kunne være rundt $ 1.200 eller like under ved 200 dagers eller 40 ukers glidende gjennomsnitt. "De siste 8-10 ukene har kunder av CMC Markets hatt en særskilt positiv holdning til gullprisen, og det bekrefter egentlig bare ovennevnte. Det er et fåtall av kundene som nå går short i gull i og med at den oppadgående trenden er såpass sterk", sier undertegnede.

Ole Arntzen, Acc. Mgmt Ex, CMC Markets Oslo.

Kilde: Michael Hewson, Market Analyst, CMC Markets, London.