Norges Kampsportforbund

Gull til Norge i Taekwondo i Belgia

Pressemelding   •   apr 08, 2013 05:04 CEST

Nina Bansal fra Mudo Torshov, og Joachim Wien fra Hwa Rang Team i Drammen vant gull i klassen par i det åpne belgiske mesterskapet i mønster som ble arrangert i Gent. Det  deltok 247 utøvere fra hele Europa i mesterskapet.

I de individuelle klassene kom Joachim Wien på en fjerdeplass, mens Nina Bansal kom på en femteplass.  Dette er sterkt prestasjon, og det lover godt med tanke på EM om 14-dager i Spania,
sier Jan Åge Østby som er landslagstrener fra taekwondo mønster i Norges Kampsportforbund.

Taekwondo og konkurranser
Det er i hovedsak to ulike konkurranseformer i taekwondo: mønster
og kamp.

• Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

• Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Man konkurrerer tre runder à to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen. ITF praktiserer semikontakt, mens WTF praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Mediaguide finner du her

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.