ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering

GULLEGGET til sterk og vakker film

Pressemelding   •   nov 23, 2011 10:50 CET

Kong Harald gråt da han så filmen, det samme gjorde GULLEGGET-juryen. Men Redd Barna og filmskaper Anita Killi jublet da de fikk årets GULLEGG for den animerte filmen Sinna mann.

Filmen setter fokus på et problem som de aller fleste ikke ønsker å konfronteres med, men som er hverdagen for flere enn vi aner. Det handler om barn som er redde i eget hjem, fordi en eller flere voksne der hjemme er voldelige.  I fortellingen er det hovedpersonen selv, Boj på 5 år, som til slutt tør å fortelle videre at pappa’n slår. Og familien får hjelp.

Filmen åpner for samtaler om vold i nære relasjoner. Den er sterk følelsemessig, men samtidig svært vakker. Filmen er laget med norsk og engelsk tale og det er også laget et undervisningsopplegg for skolen. Filmen har fått utbredelse i flere land, er tekstet på fem språk og har fått internasjonal oppmerksomhet.

-Vil ikke pynte på sannheten
Anita Killi ville lage en så realistisk film som mulig. - De b
arna som har det fælt, har det fælt. Da skal man ikke pynte på det, sier hun. Og avslutter: - Jeg håper historien om Boj kan røre og berøre de som ser den. Jeg synes det er fint at film kan være med på å reise debatt og sette følelser i sving hos folk, sier hun.

Statssekretær Lubna Jaffery delte ut prisen på et arrangement i Oslo i dag.

GULLEGGET er ExtraStiftelsen Helse og Rehabiliterings hederspris som årlig skal deles ut til ett avsluttet prosjekt i regi av frivillige organisasjoner.
Tre organisasjoner nomineres til Gullegget. Vinneren får en statuett og et pengebeløp på 100 000 kroner. De to andre nominerte organisasjonene får 25 000 kroner hver. Beløpene kan fritt benyttes til å styrke fagfeltet innen egen organisasjon.

To andre nominerte organisasjoner
HLF Hørselshemmedes Landsforbund med prosjektet Støypatruljen
Prosjektleder: Sesilie Halland
Nesten 700 000 nordmenn opplever tinnitus/øresus av og til og 20 000 nordmenn er svært plaget av øresus. De som går mye på konserter er spesielt utsatt. Hørselshemmedes Landsforbunds Ungdom har med prosjektet Støypatruljen forebygget slike hørselsskader gjennom å dele ut gratis ørepropper og informasjon på musikkfestivaler. Støypatruljen har delt ut 70 tusen ørepropper.

Norges Blindeforbund med prosjektet Noe mer enn ingenting
Prosjektleder:  Dhita Siauw
Få mennesker vet at det finnes mange forskjellige måter å se på og at det finnes utallige variasjoner i mellom det å se "alt" eller "ingenting".
Norges Blindeforbund har laget en spennende og banebrytende utstilling med fotografier i storformat av hvordan synsinntrykkene arter seg for personer med ulike øyesykdommer. 18 velkjente fotografer har bidratt. De har jobbet sammen med svaksynte personer med den aktuelle øyelidelsen for å gjenskape fotografisk det den svaksynte ser.

Vedlegger bilde av statuetten og bilde fra filmen "Sinna mann". For bilde fra utdelingen, kontakt kristin.bockelie@extrastiftelsen.no

Kontaktperson(er):