Tieto ASA

Hafslund kjøper fremtidens faktureringssystem fra Tieto

Pressemelding   •   okt 29, 2010 08:31 CEST

Hafslund ASA, et av Nordens største kraftkonsern, har inngått intensjonsavtale med Tieto om kjøp av nytt faktureringssystem. Løsningen er forberedt for fremtidens avanserte måle- og styringssystemer (AMS), som alle nettselskaper vil bli pålagt å innføre, samt et fremtidig, felles, nordisk sluttkundemarked.

– Hafslund har ambisjoner om å vokse i Norden på markedssiden. Vi har gjennomført en krevende og omfattende evalueringsprosess når vi nå ønsker å fornye våre fakturerings- og arbeidsprosessystemer. Valget falt til slutt på Tieto med løsninger vi ser fram til å ta i bruk. Vi har stilt svært høye krav til funksjonalitet, ytelse og leveringsevne, og har fått en leverandør som gir oss de verktøyene vi trenger. Implementeringen vil bli et stort prosjekt for Hafslund, og vi føler oss trygge på at vi i samarbeid med Tieto vil klare å møte utfordringen, sier administrerende direktør, Thore Sveen i Hafslund Fakturaservice.

Skalerbar og fleksibel løsning
Avtalen omfatter løsninger for fakturering, kunde- og kravhåndtering samt prosesstøtte for håndtering av arbeidsordre. Løsningen har en skalerbar og fleksibel systemarkitektur som støtter Hafslund Fakturaservice sin flerselskapsstruktur, både i forhold til dagens behov og et fremtidig, felles nordisk sluttkundemarked.

– Tieto har betydelig erfaring og kompetanse fra tilsvarende prosjekter i andre nordiske land der AMS allerede er innført. Vi er stolte over at Hafslund har valgt oss som leverandør innenfor dette krevende løsningsområdet. Kraftsektoren er et av de områdene vi gjennom år har vist at vi behersker, og denne avtalen gir oss en god mulighet til å sette vårt preg på denne bransjen, sier administrerende direktør, Kolbjørn Haarr i Tieto Norway.

– Hafslund har gjennomført en svært grundig evalueringsprosess. Å bli valgt er en bekreftelse på at vår løsningsportfølje er moderne og framtidsrettet, og at vi besitter den rette kompetansen. Gjennom en målrettet faglig satsing er vi godt posisjonert til å bli en sentral leverandør av løsninger til kraftsektoren, sier Kåre Lunde, direktør for energimarkedet i Norge.

Forberedt for fremtidige krav
Tieto har erfaring fra andre nordiske land rundt den kommende innføringen av AMS, avansert måle- og styringssystem. Innføringen av AMS krever at systemene må kunne håndtere betydelig større datamengder enn i dag, og stiller også store krav til fleksibilitet i forhold til ytelse og nye tjenester.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Kolbjørn Haarr, administrerende direktør, Tieto Norway, tel + 47 97 05 78 34, kolbjorn.haarr@tieto.com

Kåre Lunde, direktør for energimarkedet, Tieto Norway, tel +47 98 89 88 25, kaare.lunde@tieto.com

Thore Sveen, administrerende direktør, Hafslund Fakturaservice, tel +47 930 18 421,  thore.m.sveen@hafslund.no

Trude Martinsen Brun, markeds- og kommunikasjonssjef, Tieto Norway, +47 90 55 28 23, trude.brun@tieto.com

Tieto er et IT-tjenesteselskap som leverer IT-, FoU- og konsulenttjenester. Med nærmere 17 000 fagfolk er vi blant de ledende IT-tjenesteselskapene i Nord-Europa og global leder innenfor utvalgte segmenter. Vi er spesialisert på områder der vi har dypest forståelse for våre kunders virksomhet og behov. Vårt kundefokus og vår ekspertkunnskap om Norden skiller oss fra konkurrentene.

Hafslund ASA er et norsk selskap notert på Oslo Børs og er et av de største børsnoterte kraftkonsern i Norden. Hafslund er Norges største netteier, størst innen strømsalg og en stor produsent av fornybar energi. Hafslund er også en betydelig leverandør av telekom- og it-tjenester, og en av hovedeierne i solenergiselskapet REC.

Foto: Administrerende direktør Tieto Norge, Kolbjørn Haarr.