Nokian Tyres

Hakkapeliittas 75-årige historie på nettet: Historien om verdens mest kjente vinterdekk

Pressemelding   •   nov 25, 2011 13:25 CET

Nokian Hakkapeliitta har alltid hørt hjemme i Norden, der Nokian Tyres tester dekkene sine under krevende forhold og i høye hastigheter på is og snø. Gjennom årene har den nordiske dekkprodusenten samlet mye erfaringer og øket sin kompetanse. Allerede i 1934 produserte Nokian Tyres verdens første vinterdekk for tøffe vinterforhold. To år senere ble vinterdekket Hakkapeliitta for nordiske forhold lansert. I dag er dette dekket verdens mest kjente vinterdekk, og en legende overalt hvor det virkelig er hard vinter.

Stopp opp et øyeblikk, nyt vinteren og bli kjent med historien om Hakkapeliitta, vinneren på snø og is. Hakkapeliitta fyller 75 år i år, og derfor publiserer Nokian Tyres en historikk som du finner på www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75 Du kan lese den også med en iPad eller tilsvarende.

Fartsfylt pionér på sikkerhet

Hakkapeliitta vinterdekk er en pionér på sikkerhet, og en vinner på verdens mest krevende vinterveier. Hakkapeliitta har en fargerik og spennende historie bak seg. Særlig kjent ble Hakkapeliitta dekk etter sine suksesser i Monte Carlo rally på 1950- og 1960-tallet.

Siden 1936 har Nokian Tyres lansert totalt 33 Hakkapeliitta-produkter, piggdekk og piggfrie dekk for både personbiler og tyngre kjøretøy. Millioner av bilister i mer enn 50 land har erfaring med de gode vinteregenskapene Hakkapeliitta vinterdekk gir.

Verdens nordligste dekkprodusent tester og utvikler stadig nye medlemmer av Hakkapeliitta-familien på sitt eget testsenter i Ivalo, som ligger 30 mil nord for polarsirkelen i Nord-Finland. Nokian Tyres er den eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter som kunder i Norden vil ha.

Historikk på nett: www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75

Bilder: www.nokiantyres.com/HKPL75

Mer informasjon:

www.nokiantyres.no

Juha Pirhonen, produktutvecklingschef, tel. +358 10 401 7708, juha.pirhonen@nokiantyres.com

Jan-Erik Sofiedal, produktsjef – 6484 7700

jan-erik.sofiedal@nokiantyres.com

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsføres hovedsakelig i områder med snø og skoger, og med krevende kjøreforhold på grunn av ulike årstider. Nokian Tyres utvikler produkter der målet er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.