Varmeprodusentenes Forening

Halv strømregning med vedfyring!

Pressemelding   •   feb 15, 2010 10:53 CET

(Oslo 15.02.10) Nå fyres det som aldri før. Den kaldeste vinteren på 23 år har ikke bare fått strømforbruket i været, også vedovnene landet over går for fullt. Det de færreste vet er at vedfyring er bare halvparten så dyrt som oppvarming med strøm.
Vinterens kulderekord har nå slått inn på strømprisen for fullt. Strøm levert til hjemmene koster nå omtrent én krone/kWt i store deler av landet.
De høye strømprisene gjør at vedfyring blir enda mer lønnsomt. Grethe Bachmann i Varmeprodusentenes Forening forteller om stor etterspørsel etter nye vedovner.
– En moderne, effektiv vedovn gir en varmepris ned i 45 øre/kWh. Med dagens høye strømpriser kan man faktisk halvere strømregningen til oppvarming ved å fyre med ved, sier Bechmann.
Vedovn er fortsatt favoritten
Vedovnen fortsetter å være den viktigste varmekilden i norske hjem etter elektrisk strøm, på tross av nye alternativer som pellets og varmepumper. Varmeprodusentenes Forening venter rekordsalg av vedovner når kulda har gitt seg.
3 av 4 norske husstander har vedovn og fortsatt er det ca 600 000 gamle vedovner som burde vært skiftet ut. I fjerde kvartal i fjor økte omsetningen med 38, 6 % i forhold til året før, viser tall fra Varmeprodusentenes Forening. Etter kuldeperioden i vinter ventes det at veksten fortsetter.
- Vedovner er fortsatt veldig populære. En forklaring kan være at vedovner fungerer selv i bitende kulde. Mange har også opplevd at luft til luft varmepumper ikke fungerer godt nok når det blir så kaldt.  Dessuten er nye vedovner et rimelig og miljøvennlig alternativ, Grethe Bachmann i Varmeprodusentenes Forening.
Miljøeffekt
Ved å bytte ut den gamle vedovnen med en ny moderne oppnår man store miljømessige gevinster.
- Nye vedovner er mer energieffektive og de reduserer vedforbruket med 30 – 40 prosent. Dessuten slipper de ut betydelig mindre svevestøv enn de gamle ovnene. Gamle vedovner slipper i gjennomsnitt ut fem til seks ganger så mye svevestøv som nye rentbrennende ovner,  sier Grethe Bachmann.
For mer informasjon, kontakt:
Grethe Bachmann , Varmeprodusentenes Forening, mob. 99 58 89 79