FINN.no

Halve Norge planlegger sommerferien i julen

Pressemelding   •   des 29, 2012 09:30 CET

Opptil 5 av 10 nordmenn planlegger sommerferien i løpet av julen. De tradisjonelle reisemålene som Norge, resten av Skandinavia, Spania og Hellas er på topp. Det kommer frem i en ny undersøkelse fra FINN reise.

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på vegne av FINN reise, blant 1000 respondenter i november 2012.

– Etter at ribba er spist opp, gavene åpnet og syv sorter kaker er spist opp, sier opptil 5 av 10 nordmenn at de planlegger sommerferien. Det er kanskje ikke så rart. Ved siden av julen er sommeren en av periodene i løpet av året hvor familien samles og undersøker årets reisemål. Besøksstatistikken til FINN reise bekrefter dette. Trafikken øker etter julaften, før den topper seg i januar, sier Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise.

Tidlig ute eller restplass
– I januar går startskuddet for kjøp av årets sommerreiser, og turoperatørene og flyselskapene kappes om å legge ut de beste tilbudene. Om man ønsker å kjøpe sommerferien billigst mulig har nordmenn to valg. Enten må man være tidlig ute, eller ta sjansen på å vente på restplassene i juli. Det gjør at mange begynner prosessen allerede i julen, sier Berge.

Og turen går til… Nordmenn velger tradisjonelle reisemål. Nesten 5 av 10 har planer om å være i Norge til sommeren. I utlandet topper Spania listen, foran Sverige, Hellas og Danmark. USA, Italia og Frankrike plasserer seg på de neste plassene.

– Nordmenn planlegger i stor grad å dra til de samme reisemålene år etter år. Destinasjoner som Spania og Hellas er svært populære blant nordmenn. Her er man garantert sol og varme, sier Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise.

Lei av dårlig sommerværNettopp solgaranti ser ut til å være viktig for nordmenn. Mer enn 3 av 10 sier i undersøkelsen at det dårlige sommerværet de siste par årene påvirker reiseplanene for sommerferien. 2 av 10 sier de prioriterer en utenlandstur for å være garantert sol til sommeren.

Flest bestiller i marsUndersøkelsen viser at selv om mange begynner planleggingen i julen, er det ikke alle som nødvendigvis bestiller billettene da. 34 prosent bestiller ferien i løpet av årets tre første måneder. Mars er måneden hvor flest sier de bestiller sommerferien. Februar og april er også viktige måneder.

Rolf Forsdahl, direktør for reiseliv i Virke, kjenner seg igjen i funnene. − I julen samles man til familieråd, hører med familien om hvor alle ønsker å dra og blar i reisekatalogene. Deretter venter man gjerne til ut i februar eller mars med å bestille ferien. At hele familien er enig i årets reisemål er viktig, det øker sjansen for en vellykket sommerferie for både voksne og barn, sier Forsdahl.

FUNN fra undersøkelsen

Hvor har du planer om å tilbringe sommerferien i 2013?Norge: 46 %
Spania: 16 %

Sverige: 13 %

Hellas: 11 %

Danmark: 10 %

USA: 7 %

Italia: 7 %

Frankrike: 6 %

Kroatia: 5 %

Tyrkia: 5 %

Portugal: 3 %

Thailand: 3 %

Kypros: 3 %

Egypt: 2 %

Hender det at du/dere legger sommerferieplaner i jula?

Ja, ofte: 7 %

Ja, noen ganger: 43 %

Nei, aldri: 44 %

Vet ikke: 5 %

Når bestiller du/dere som oftest sommerferien?

Januar: 8 %

Februar: 11 %

Mars: 15 %

April: 11 %

Mai: 11 %

Juni: 5 %

Juli: 1 %

August: 1 %

September: 1 %

Oktober: 1 %

November: 2 %

Desember: 1 %

Vet ikke: 21 %

Skal ikke på sommerferie: 9 %

Påvirker årets dårlige sommervær i Norge reiseplanene dine for sommerferien?

Ja, prioriterer i større grad en utenlandstur med ”solgaranti” i sommerferien: 22 %

Ja, prioriterer i større grad en utenlandstur, men ikke nødvendigvis med ”solgaranti”: 12 %

Nei: 61 %

Vet ikke: 4 %

Kilde: FINN reise, www.finn.no/reise Ta kontakt for segmentering på kjønn, alder og landsdeler.

Om undersøkelsen
Gjort av Norstat på vegne av FINN reise i november 2012. Landsdekkende webundersøkelse med 1000 respondenter, gjennomført på e-post. Spørsmål om reiseplaner og preferanser relatert til sommerferien. Ta kontakt for segmentering på kjønn, alder og landsdeler.