Vitusapotek

Har du sett disse på badehyllen din?

Pressemelding   •   aug 14, 2013 10:17 CEST

Har du noen gang tenkt på at det ikke bare er innholdet i kjøleskapet ditt som kan ha svært begrenset holdbarhet? Også hyllene på badet bør jevnlig gjennomgås med tanke på produkter som er utgått på dato.

Kosmetiske produkter holder seg ikke evig. De kan miste sin effekt, endre konsistens og lukt eller i verste fall forårsake infeksjoner hvis man bruker dem utover den holdbarhetsmerkingen produsenten har satt på pakningen.

– De fleste kosmetiske produkter er tilsatt konserveringsmidler som hindrer vekst av mikroorganismer og gjør at produktet er sikkert i bruk innenfor den holdbarhetsperioden som pakningen er merket med. Bruker man produktet utover holdbarhetsdatoen kan man ikke garantere at produktet er like trygt å bruke, forteller Jeanette Stigsson i fagavdelingen hos Vitusapotek.  – I de tilfellene der produktet ikke er tilsatt konserveringsmidler har produsenten ofte laget en beholder til produktet som begrenser mikroorganismenes muligheter til å nå frem til innholdet. Holdbarheten på produkter uten konserveringsmidler er likevel ofte noe kortere enn for produkter med konserveringsmiddel.

Nytt symbol

I henhold til det nye regelverket for kosmetikk, som trådte i kraft 11.juli, skal alle kosmetiske produkter merkes med symboler for holdbarhet. Produkter som har en holdbarhet på 30 måneder eller mindre skal enten merkes med setningen ”Best før” eller timeglass-symbolet fulgt av utløpsdato.

Holdbarhet etter åpning

På produkter som er holdbare i mer enn 30 måneder brukes åpnet krukke-symbolet og en angivelse av hvor mange måneder produktet er holdbart etter åpning. – Hver gang man åpner og bruker et produkt,  kommer det mikroorganismer i kontakt med innholdet, sier Stigsson. – Slike mikroorganismer er en naturlig del av våre omgivelser, og mange av dem trives også godt i våre kosmetiske produkter. Åpning av krukken innebærer også at det kommer til luft og fuktighet. Dette er faktorer som kan være med på å påskynde nedbrytning av produktet.

Hva skal du se etter?

I tillegg til å være oppmerksom på holdbarhetsmerkingen, kan det være lurt å se etter tegn på at kosmetikk bør kastes. – Skifter produktet farge, skiller seg eller begynner å lukte pussig, skal man slutte å bruke det. I slike tilfeller er produktets egenskaper endret, og man vil neppe få samme effekt av det som da det var nytt. I verste fall kan man reagere på produktet eller få infeksjoner av det, sier Stigsson.  –Særlig nøye bør man være på produkter som brukes i nærheten av øyenpartiet, slik som øyenskygge, maskara og øyenkremer.

Tørt og kjølig

I tillegg til at man bør vente med å åpne et produkt til man har tenkt å bruke det, kan det være lurt å vurdere om man skal oppbevare kosmetiske produkter andre steder enn på badet. – Stort sett anbefales det ikke å oppbevare kosmetikk i høyere temperatur enn vanlig romtemperatur. Kosmetiske produkter tåler ofte direkte sollys dårlig, og høy luftfuktighet gir god grobunn for mikroorganismer. Det kan bety at en kjølig skuff på soverommet kanskje egner seg bedre for oppbevaring av kosmetikk enn hyllene på badet, avslutter Stigsson.

Kort om holdbarhet

·  Kosmetikk bør oppbevares ved romtemperatur

·  Kast produkter som er utgått på dato

·  Vær nøye med å skru igjen lokket etter bruk

·  Sminke bør aldri deles med andre

·  Koster og svamper skal rengjøres ofte

·  Skift ut makeup dersom du har hatt en infeksjon på området du bruker makeupen

Ofte anbefalte holdbarhetsdatoer etter åpning

·  Maskara: 3-6 måneder

·  Foundation: 6-12 måneder

·  Flytende eyeliner/kajal: 6 måneder

·  Eyeliner i blyantform: 3 år

·  Leppestift: 2 år

·  Lipgloss: 18 måneder

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.