Andreas Bakkerud

​Hard helg i Hell for Andreas Bakkerud

Pressemelding   •   aug 23, 2015 20:57 CEST

Rallycross in Hell ble en eventyrlig suksess for arrangøren med over 19000 tilskuere over tre solfylte og flotte dager på Lånkebanen i Stjørdal. Publikum fikk oppleve tøffe fighter og heftig kjøring fra tidenes største startfelt med Supercars. For Andreas Bakkerud ble det derimot en hard helg, og lite mesterskapspoeng med hjem. – Akkurat det kan jeg skylde meg selv for, men arrangementet denne helgen har vært utrolig bra, forteller Bakkerud.

Bakkerud havnet bakpå allerede før hjulene hadde rullet i gang i på Lørdagen.
- Det ble en dobbel joker etter at bilen beveget seg på startplata i første omgang.
Dermed ble jeg kjempende bakfra hele helgen. Vi hadde god fart på rundetidene, men klarte aldri å få det helt til totalt i heatene, forteller Bakkerud som endte som nummer 8 etter fire omganger.

I semifinalen ble det virkelig action, og Andreas kom ut side om side med Petter Solberg. Det endte med en episode det ble snakket mye om i sosiale medier i ettertid: – Jeg gjorde samme manøver mot Tommy Rustad i fjerde omgang, men da uten kontakt mellom bilene. Jeg krysset linje bak Petter og prøver å gå for den luken som er der, men det blir kontakt, jeg treffer curbsen og slår i stykker mitt høyre framhjul. I ettertid er det enkelt å si at jeg burde bremset – men slik er rallycross det er tight og ting skjer raskt, forteller Bakkerud og legger til: - Det er jeg som ødelegger bilen min der ikke Petter.

Bakkerud fortsatte å kjempe flere runder med bare tre hjul, men da felgen løsnet, og bremsene forsvant var det bare å parkere. - Kampen i rallycross er knalltøff nå – og jeg pushet for å komme meg til en finale i best mulig posisjon. Jeg har hatt 7 finaler på rad i år – men ingen seirer da jeg har måtte kjempe bakfra.

Nå er det to uker til neste VM-runde, som går i Franske Loheac, og Bakkerud ser fortsatt lyst på avslutningen av sesongen: - Jeg kan nok ikke lengre utfordre Petter om VM-tittelen denne sesongen, men det er mye annet spennende å fighte for og legger til:
- Takk til alle som kom og så på i helgen – det motiverer virkelig å se at interessen for rallycross øker. Arrangøren her på Lånkebanen har gjort en fantastisk innsats, og jeg håper publikum ble rik på opplevelser selv om jeg ble fattig på poeng og plasseringer.

Fakta Andreas Bakkerud
Født: 10.10.91
Bor: Bergen
Team: FORD Olsbergs MSE
Bil: Ford Fiesta ST. (Firehjulstrekk, 600 hk og 0-100 km/t på 2.2 sekunder).

Meritter:
Verdensmester med teamet Ford Olsbergs MSE 2014