Norges Kampsportforbund

Harde spark og elegante piruetter i Bergen

Pressemelding   •   nov 08, 2013 09:44 CET

Årets Norgesmesterskap i den kinesiske kampsporten Wushu går lørdag i Bergen. Mesterskapet avvikles i Ny- Krohnborg Idrettshall. Wushu er en av verdens  største kampidretter med 180 millioner utøvere i hjemlandet og 45 millioner utøvere fordelt på 148 andre land.

I Norge er omfanget noe mindre, men i NM blir det over 40 deltakere fra 9 forskjellige klubber.

Antall deltagere har stadig økt siden det første mesterskapet i  moderne wushu ble arrangert i Bergen i 2005.

Wushu er i likhet med mange andre asiatiske kampidretter, delt i en kampgren og i mønster - oppvisning. Kampformen kalles Sanshou, mens mønster kalles Taolu.

I forbindelse med NM i Wushu vil en ny gren bli vist: - Push Hands blir ikke en del av NM, men en uoffisiell gren som verken har startkontingent eller premier.

Det vil også bli en egen liten oppvisningsklasse i Taolu for barn i alderen 6-12 år med medalje til alle.

NM arrangeres av Norges Kampsportforbund Fleridrettseksjonen i samarbeid med BergenWushu Klubb

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.