HBM

HBM introduserer modulære datainnsamlings- og kontrollsystemer

Pressemelding  •  27-06-2012 15:52 CEST

- Den nye PMX-plattformen er ideell for produksjon- og industrielle testbenker

Test og måleselskapet HBM introduserer PMX, et nytt datamåling og kontrollsystem for produksjonsmiljøer. PMX legger til rette for enkel integrasjon i industrielle automasjonssystemer i tillegg til høykvalitets måleteknologi.

- Vår nye måledata-produktserie er utviklet med bakgrunn i våre kunders behov for et moderne og skalerbart system med mulighet for å integrere flere ulike kanaltyper. PMX er en viktig produktlansering for HBM, og vi er fornøyd med de første positive tilbakemeldingene vi har mottatt fra våre kunder i Norden, sier Bjarne Hauge hos HBM i Norge.

Det skalerbare systemet gir brukeren tilgang til de funksjonene som er nødvendige for det aktuelle programmet. HBM bruker de nyeste standardene som industrielt Ethernet. PMX kan integreres optimalt og nøyaktig i moderne automatiseringssystemer gjennom støtte av sanntids Ethernet-protokollene Ethercat og Profinet.

Datainnsamlingssystemet kan registrere signaler med 19,2 kHz, behandle dem internt og overføre resultatene i sanntid. Dette gjør for eksempel at middelverdier eller grenseverdier kan fastslås. Brukeren kan overvåke produksjonsprosesser som montering eller stans i et produksjonsanlegg.

Det er også mulig å overvåke maskiner og anlegg på en effektiv måte. Systemet er robust og modulbasert, dermed kan det enkelt utvides hvis anlegget blir endret, slik at brukerne får kortere oppsett- og servicetid, samt at det bidrar til større investeringssikkerhet.

Systemet består av en grunnenhet med plass til opptil fem innstikkskort. Det første kortet kan være et kommunikasjonskort for de industrielle Ethernet-protokollene Ethercat eller Profinet. De øvrige fire sporene er tilgjengelig for forsterkere med fire kanaler hver, og er tilgjengelig for strekklapper (SG), analoge standardsignaler (strøm, spenning) og digitale innganger/utganger.

PMX-systemet kan brukes som en frittstående enhet eller i et automatisert nettverk. Flere PMX-enheter kan også synkroniseres automatisk. Kommunikasjon med en PC som brukes til konfigurasjon eller visualisering blir gjennomført via Ethernet. Driften realiseres gjennom en innovativ, ny webserver-teknologi, slik at egen programvare ikke er nødvendig.

For mer informasjon, kontakt:
Bjarne Hauge, HBM Norge
Bjarne.hauge@hbm.com

Linda Thorud, Navigator kommunikasjon
linda@navigator.no

HBM Test and Measurement

Siden Hottinger Baldwin Messtechnik (HBM Test and Measurement) ble grunnlagt i Tyskland i 1950, har bedriften blitt en av de fremste markedsaktørene med den mest avanserte teknologien innenfor måleteknikk. HBMs produktspekter omfatter alle trinn i måleprosessen, fra virtuelle til fysiske tester og kontroller. Selskapet har produksjonsanlegg i Tyskland, USA og Kina, og er representert i over 80 land på verdensbasis.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom