HBM

HBM-studie viser: Bruk av video innen datainnsamling øker

Pressemelding   •   jun 08, 2017 12:39 CEST

En ny undersøkelse utført av test- og måleselskapet HBM, viser en økt bruk av video til datainnsamling. Studien viser at nesten halvparten av respondentene (47 %) bruker video til dataregistrering, mens 54 prosent av de spurte forventer en økning av videobruk i løpet av neste år.

Video anvendes innen mange bruksområder for testing og måling, i tillegg til datainnsamling med tradisjonelle taktile sensorer. Men fram til nå har det vært svært lite informasjon om hvilket nivå denne bruken har ligget på og hvordan det fungerer.

- På bakgrunn av denne studien er det ikke lenger tvil om at video-opptak av data parallelt med taktile sensorer eller digitale bussignaler blir mer og mer attraktivt for brukerne. Video utgjør et supplement til tradisjonelle sensordata og er i ferd med å bli en verdifull kilde til ytterligere informasjon, noe som snevrer inn tolkningsmulighetene enda mer under testingen, sier Christof Salcher, produktsjef for instrumenter på HBM.

Kort oppsummert viser undersøkelsen følgende:

• Video brukes mest til testing av strukturell holdbarhet og materialtretthet (48 %). Maskinovervåkning eller generell laboratorietesting (30 %) og mobil datainnsamling eller innsamling av veibelastningsdata (28 %) er også relativt vanlige bruksområder.
  • Den vanligste grunnen til å velge video til datainnsamling er å få ekstra informasjon ved å analysere uventede avvik (73 %). Andre vanlige årsaker er beslutningstagning (50 %) og visualisering av resultater for ledelsen (41 %).
  • Vanlig video (for eksempel webkameraer) er uten tvil det vanligste utstyret for videobruk i datainnsamling. I vår undersøkelse bruker 80 prosent av respondentene dette. Høyhastighetsvideo brukes av over en tredjedel av respondentene (36 %), ofte i kombinasjon med tradisjonell video.
  • Video til datainnsamling vil trolig øke vesentlig de neste årene – dette er signalet fra begge sider: fra dem som allerede bruker video i dag og fra dem som ikke gjør det. Til sammen regner 54 prosent av alle respondentene med at videobruk til datainnsamling vil øke i bedriften. Blant dem som ikke bruker det, er tallet 37 prosent.
  • Bruk fører til mer bruk – De som allerede bruker video, er mer tilbøyelige til å øke bruken de neste årene (76 %). Av de 50 respondentene som forventer å øke bruken av video, ser et flertall (69 %) for seg en betydelig vekst på 10–50 %. Ingen av dem som allerede bruker video, forventer at videobruken vil gå ned det neste året.

Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2016 blant 100 respondenter fra Europa, med vekt på Norden. Last ned hele rapporten HER!

Om HBM

HBM (Hottinger Baldwin Messtechnik) er teknologi- og markedsleder innenfor veie-, test- og måleteknikk. Selskapet ble grunnlagt i Tyskland i 1950 og i dag omfatter HBMs produktsortiment løsninger for hele målekjeden, fra virtuelle til fysiske tester. HBM har produksjonsanlegg i Tyskland, USA og Kina, og er representert i over 80 land verden over. I Norden har HBM kontorer i Norge, Sverige, Danmark og Finland, og har velkjente kunder innenfor bil-, elektronikk-, prosess- og næringsmiddelindustrien, samt offshore, kraft- og energisektoren. Les mer på www.hbm.com