Foreningen Fattignorge

HEIA NAV – TAKK FOR ANERKJENNELSEN

Pressemelding   •   nov 29, 2011 11:31 CET

I dag ble vi i godt humør da vi så gladmeldingen fra NAV der de også ser behovet for å øke sosialhjelpsatsene for å hjelpe folk ut av fattigdom og håpløshet.

Dette har vi kjempet for siden starten vår i 2004, og vi har hatt fokus på virkeligheten for denne gruppen hele tiden med eksempler og informasjon. Vår erfaring er at det eneste du kan spare som sosialhjelpmottaker er gjeld. Vi har også sammen med Fagforbundet og Juss-Buss innklaget beregningen av sosialhjelpen til Sivilombudsmannen som tok dette opp med Arbeids- og Inkluderingsdepartementet. Det resulterte i at Helsetilsynet også fikk ansvar for tilsyn med den økonomiske delen av sosialtjenesteloven. Det er veldig bra, men tilsynsrapportene viser dessverre at vi enda har mye å ta tak i. I sum gjør dette likevel at vi synes vi har fått gjennomslag for mye av det vi kjemper for, og vi takker NAV for det vi oppfatter som en anerkjennelse av arbeidet vårt.

Gleden ble snudd til fortvilelse da vi så Arbeidsministerens kommentar. Hun kunne ikke love at NAV sine ønsker ville bli oppfylt, fordi det var den individuelle behandlingen hver enkelt får som skal sikre tilstrekkelig til livets opphold. Vi opplever at det er nettopp den individuelle behandlingen som er problemet. Vi ser ofte at regnestykkene til NAV spriker voldsomt i forhold til virkeligheten. Det er også vi som får inn disse fortvilede menneskene med vedtakene med denne individuelle behandlingen. Det er vi som ser at regnestykket ikke går opp og at de ikke kan betale sine regninger. Det er vi som må trøste dem, det er vi som må forsøke å gi dem en grunn til å leve når det er som svartest. Det er vi som står i dette alene. Vi ønsker dypt og inderlig at Arbeidsministeren kunne stå i dette sammen med oss og ta og føle på den virkeligheten denne gruppen opplever. Kanskje hun da kunne se saken fra vår og brukernes side og gå inn for høyere sosialhjelpssatser? Hun er mer enn velkommen på laget.

Vi har lyst til å se på gjeld og underliggende faktorer som henger sammen med satsene og livsopphold, og som gjør at folk opplever slike problemer. Etter dagens oppslag har vi fått så mye å tenke på at vi må komme tilbake til saken når vi har fått samlet oss litt.

Georg Rønning

Daglig leder