Nyhetstips

Hele helse-Norge samles om utviklingsnettverk

Pressemelding   •   des 02, 2009 16:43 CET

Over 40 store helseinstitusjoner, organisasjoner, universiteter og høgskoler stifter Norsk Helsenettverk for Utvikling torsdag 3. desember

Norske organisasjoner og institusjoner som er opptatt av helse og utviklingssamarbeid stifter  Norsk helsenettverk for utvikling (NHU) torsdag 3. desember. Konferansen finner sted hos Helsedirektoratet på St. Olavs plass kl. 10-16.

Nettverket består av helseforetak, andre helseinstitusjoner, utdanningssteder for helsepersonell og frivillige organisasjoner som er engasjert i nord-sør samarbeid om helse og HIV/aids.

Bjørn Guldvog, ass.direktør i Helsedirektoratet, Paul Fife, avd.direktør i avd. for helse og aids, Norad og Nita Kapoor, direktør i Fredskorpset vil åpne konferansen.

Blant deltakere på konferansen er Den Norske Legeforening, Fredskorpset, NTNU, Norad, Helsedirektoratet, Norges Røde Kors og helseforetak/sykehus, universiteter og institusjoner fra hele Norge.

Et ledd i Esther helsenettverket
Fredskorpset skal bidra til å løse helsepersonellkrisen og å nå tusenårsmålene knyttet til helse, gjennom å styrke utdanning og tjenestelevering i norske samarbeidsland, primært i Afrika. Helseutvekslingsprogramet er tilknyttet Esther nettverket (Ensemble pour une Solidarité Thérapeutique Hospitalière En Réseau); et europeisk helsenettverk med ti medlemsland, startet av Frankrike.

Mer informasjon om formål, agenda og liste over deltakere på www.fredskorpset.no/helse

Konferansen er åpen for media.

Håkon Ødegaard , Kommunikasjonssjef Fredskorpset, tlf. 950 45 667

Hans Inge Corneliussen , tlf. 992 55 970