Universum Norge

Her er studentene mest opptatt av innovasjon

Pressemelding   •   jun 26, 2013 08:00 CEST

Ålesundstudentene mest opptatt av innovasjon

Ålesundsstudentene utmerker seg fra resten av landet gjennom å legge større vekt på entreprenørskap og innovasjon i bedriftene de drømmer seg til. Samtidig er ønsket om å arbeide med  innovasjon et viktigere personlig karrieremål for studentene i Ålesund enn i resten av landet.

- Høgskolen har over flere år hatt fokus på innovasjon og entreprenørskap. Samtidig ser studentene at bedriftene her i regionen lykkes i nasjonal og global sammenheng gjennom en velutviklet innovasjonsevne, sier Marianne Synnes, rektor ved Høgskolen i Ålesund.

Ingeniørstudentene vil bli i regionen

Universum kartlegger hvert år drømmearbeidsgiverne til norske studenter. Karriereundersøkelsen blir
gjennomført på 25 høgskoler og universitet over hele landet, blant dem Høgskolen i Ålesund. I tillegg til de nasjonale funnene, kan undersøkelsen også brytes ned på lokalt nivå. For andre året på rad er det Rolls-Royce som topper listen over drømmearbeidsgivere for ingeniørstudentene ved Høgskolen. Vard er ny på listen, og går rett inn på en delt tredjeplass. De regionale bedriftene står høyt i kurs blant ingeniørstudentene på Høgskolen i Ålesund.

- Vard Group er svært tilfreds med at vi i år er kåret til årets nykommer i Universums studentundersøkelse. Dette er en inspirasjon for det videre arbeidet med en tydelig employer branding-strategi, sier Knut Åsebø i Vard.

Samarbeidet mellom skole og næringsliv fungerer godt

I tillegg til Rolls-Royce og Vard blir også Ulstein Group (3) og Aker Solutions (5) vurdert høyt på Sunnmøre.  Fire av de fem første selskapene på listen er direkte knyttet til den maritime klyngen på Sunnmøre.

- Dette viser Høgskolens tette relasjon til bedriftene i regionen, og hvordan studentene lærer å kjenne disse på en unik måte under studietiden i Ålesund. Bedriftene involverer studenten gjennom felles arrangementer, bacheloroppgaver, praksisplasser og sommerjobber, sier Marianne Synnes, rektor ved Høgskolen i Ålesund.

På landsbasis er bildet litt annerledes. Den høyest rangerte sunnmørsbedriften blant ingeniørstudentene er Rolls-Royce på en 15.plass.

- Verdien av slike rangeringslister ligger i nedbrytningene på sin definerte målgruppe. At listen til studentene ved Høgskolen i Ålesund viser mange sterke sunnmørsnavn er et tegn på at samarbeidet mellom skole og næringsliv fungerer godt, sier Jannicke Klock, prosjektleder i Universum

Drømmearbeidsgiverne Ingeniørstudenter - Topp 5 - Høgskolen i Ålesund

1. Rolls-Royce

2. Statoil